zondag 21 oktober 2018

Inspirerend: Het maken van een middeleeuws manuscript






Tijdens de online-cursus over de Book of Kells, die ik op dit moment volg aan de Trinity College in Dublin, kwam een interessante video langs.
Ik bewonder de manier waarop deze boeken toentertijd gemaakt werden in de omstandigheden van toen. Geen goed verlichte werkplek, geen goed geslepen lenzen voor brillen en vergrootglazen, geen goed geïsoleerde gebouwen met ramen in de muren om in te werken, papier, pennen en inkten klaar voor gebruik, maar open gebouwen zonder ramen, waar weer en wind heersten, vocht, vermoeide ogen, glazen bollen met water die als vergrootglas dienst deden, huiden die bewerkt moesten worden tot vellum/perkament, veren die op een speciale manier gesneden moesten worden voor pennen en penselen, inkten en pigmenten die voor gebruik volgens speciaal procedé klaargemaakt moesten worden, etc. Een arbeidsintensief gebeuren, hoewel ook dat zeker zijn charme heeft, wat mij betreft ook nu nog.
Wat wel overeenkomt met nu is de artistieke oefening. We moeten allemaal oefenen om vaardigheden eigen te maken. Oefenen oefenen oefenen, om een mooi resultaat te bereiken. En ja, er zijn nog steeds kunstenaars die zelf hun materialen maken, maar ik gebruik toch graag de kant-en-klare materialen, zodat ik mijn tijd kan besteden aan het maken van de kunstwerken zelf, kan spele-leren, zoals ik dat altijd noem, op ontdekkingsreis door de ontwerpmethoden en energieën van Mandala's en Keltische kunst. Een dag is toch al minstens 24 uur te kort, laat staan dat ik dan ook mijn materialen zelf ga maken.... Wel vind ik absoluut dat deze technieken niet verloren mogen gaan, dus ik ben blij dat er nog steeds mensen zijn die deze traditionele werkwijze hanteren.

Ik voel me in mijn werkwijze van tekenen en schilderen, zeer zeker verwant met deze monniken en andere mensen die zich in en rond kloosters met deze kunsten van schrijven en schilderen bezighielden, maar o wat ben ik blij met de hedendaagse luxe van prachtig papier, pennen, potloden en verf, dankbaar voor mijn bril en vergrootglas die mij vermoeide ogen besparen, sterker nog, anders zou ik mijn werk niet meer kunnen doen, dankbaar voor de goede lampen van tegenwoordig en nog dankbaarder voor de warmte en het comfort van een modern huis om in te werken.







Een andere interessante video is deze... (hoewel de hele BBC-serie Tudor Monastery Farm interessant is)... het maken van een penseel van een veer en het gebruik van een glazen bol als vergrootglas:






YouTube en andere internetsites, online cursussen, ze bieden ons zo ontzettend veel informatie en inspiratie. Heerlijk om zo'n uitgebreide bibliotheek tot onze beschikking te hebben zonder de hele wereld af te hoeven reizen. Dus ja, ik voel me verwant met de oude technieken van ontwerpen en werken, maar o, wat ben ik blij met onze hedendaagse comfort en luxe om in te werken.


Misschien nog leuk om toe te voegen, een experimentje van eigen hand in het tekenen van een geïllumineerde letter, de Keltische letter C in dit geval:








Ook interesse in het experimenteren met en het ILLUMINEREN VAN EEN KELTISCHE LETTER?
Vraag een WORKSHOP aan. Jouw ervaring zal uitwijzen hoeveel dagdelen je nodig hebt. Een minimum van 2 dagdelen kun je echter wel aanhouden als richtlijn. Je kunt deze dagdelen direct in een dag inplannen, vergeet dan niet je lunchpakketje. Prijs per dagdeel is 20 euro, dus 40 euro voor een dagworkshop.
Deze workshop wordt gegeven in een klein groepje van maximaal 4 deelnemers. Wil je echter individueel les, of bijvoorbeeld samen met je vriend(in), dan is dat ook mogelijk. Geef je wensen aan bij aanmelding. Meestal kun je binnen 4 tot 8 weken terecht.
Je mag je eigen tekenmaterialen meebrengen, is echter geen noodzaak als je dat niet hebt, alles is aanwezig. Het is wel fijn om met eigen materialen te werken, omdat je dan thuis ook verder kunt als je het tijdens de workshop niet af krijgt. Je mag natuurlijk ook terug komen om het af te maken.
Heb je een leuk lijstje en wil je je werk daarna ook nog inlijsten, met passepartout, ook dat is mogelijk!

Aanvraag workshop via email:

nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com

of via het contactformulier op deze website.

Zie de AGENDA voor meer informatie omtrent kosten, mogelijke dagen en tijden en lees ook de algemene voorwaarden voordat je een afspraak maakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten