woensdag 3 oktober 2018

Workshop Dynamische Rozetmandala






Vanochtend een fijne workshop gegeven over het tekenen van een DYNAMISCHE ROZETMANDALA.
Voor de start van de workshop had ik een orakelkaart voor vandaag getrokken, eentje uit het deck 'Opgestegen Meesters' van Doreen Virtue.
De Dynamische Rozetmandala is namelijk een mooie opzet die zich uitstekend leent om daar wat meer (spirituele) diepgang aan te geven en daar past het trekken van een orakelkaart prima bij. Mijn intuïtie vertelde me daar dit deck bij te gebruiken voor vandaag.
Misschien herken je er zelf voor vandaag ook iets in?






Vrijheid - Opgestegen Meester Hina


Laat beperkingen achter je, en je bent vrij! Je hebt het in je macht en je hebt het recht je leven zodanig te veranderen dat je meer vrijheid kunt ervaren. Deze kaart betekent dat je ziel om meer vrijheid roept, vooral met betrekking tot je levensdoel. Misschien is het tijd voor je om eens even stil te staan, en de tijd te nemen om eens heel goed na te denken over wat je ten diepste verlangt, en welke mogelijkheden en opties er zijn. Het universum steunt altijd het verlangen naar uitbreiding, creativiteit en vrijheid. Zeg ja tegen vrijheid en het universum zal ja tegen jou zeggen.

Verdere betekenissen van deze kaart:

  • Het is tijd om situaties die je bent ontgroeid achter je te laten.
  • Bekijk eens kritisch of er regels zijn die je voor jezelf hebt opgesteld, en die langzamerhand hun geldigheid en werkzaamheid hebben verloren.
  • Laat het universum je steunen bij het maken van nieuwe keuzes, die je leven veranderen.
  • Wees assertief, en zeg nee tegen iedereen die over je grenzen heen gaat.


Hina is een Polynesische en Hawaiaanse maangodin, van wie men zegt dat ze zo mooi is, dat niemand haar recht kan aankijken. Ze heeft compassie voor de inheemse bevolking, en daarom heeft ze stukjes van de maan naar beneden gegooid, naar de eilanden, om ze te voorzien in hun materiële behoeften. Die stukjes veranderden in banyanbomen, waarvan de bewoners de bast konden bewerken en gebruiken voor kleding en voor de handel. Doe een beroep op Hina voor zaken betreffende vruchtbaarheid, aantrekkingskracht en manifestatie.


Uit: tekstboek bij het orakelkaartendeck 'Opgestegen Meesters' van Doreen Virtue


Wat betreft de energie van de orakelkaart spraken we daar vanochtend over en liet ieder van de cursisten zo haar gedachten en gevoelens daarover langskomen. De energie van de mandala zal voor ieder op een eigen manier weergeven waar die 'Vrijheid' in zit.
Ikzelf merk een sterke behoefte om de vrijheid te nemen in de verdieping van het tekenen, het spelen en experimenteren binnen bepaalde thema's. Vrijheid, omdat ik soms een innerlijk gevecht lever met mezelf omtrent commercie en het volgen van mijn hart. Dat die twee niet altijd lijnrecht tegenover elkaar hoeven staan en prima samen kunnen gaan, leer ik langzamerhand steeds meer, maar het blijft eng. Dat is zo'n overtuiging die er altijd in heeft gezeten. Het is óf commercie óf het volgen van het hart. Kunst en ervan kunnen leven, je rekeningen ermee kunnen betalen, dat is toch niet mogelijk? En ja, is het wel 'Kunst' te noemen? Kunst produceren betekent toch per definitie armoe als je niet speciaal ergens in uitblinkt en niet de kopers met de grote portemonnee's voor je kunt winnen? Tja... hoezo vastgeroest in beperkende overtuigingen? hahaha... Zit commercie dan in het steeds maar weer nieuwe dingen brengen, om je jarenlange trouwe cursisten 'voor' te blijven? Of mag ik mijn hart volgen en de verdieping van een thema in duiken, al gaat dat misschien niet zo snel 'vooruit'? Tja, ego, verstand, het kan je zo weerhouden van het volgen van je hart. De 'ja maars' volgen elkaar in rap tempo op wanneer ik mijn hart wil volgen. Allemaal goed bedoelde 'ja maars', ooit ingegeven door opvoeding en maatschappelijke normen, en vast ook andere levens, die me willen sparen voor tekorten en armoe, maar klopt dat wel? We zullen het ervaren. Tot nu toe kom ik niks tekort, met dank trouwens voor het leeuwendeel aan een lieve man die brood op de plank brengt. Intussen had ik de afgelopen 23 jaar de zorg voor huishouding, kinderen (met autisme/adhd/dyslexie-pakketjes) en huisdieren en kon ik juist daardoor mezelf ontwikkelen tot wie ik nu ben. Ik ben dankbaar naar mijn man en kinderen, naar mijn ouders, naar familie en vrienden, naar alle leraren die op mijn pad kwamen, naar alle cursisten die me door de lessen ook weer wisten te inspireren, voor alle gekregen levenslessen en kansen. Maar intussen bleef ik vechten tegen mezelf, voelde ik me financieel een profiteur, hoewel ik best wist dan oppassers, begeleiders, therapeuten en psychologen, boodschappendiensten, interieurverzorgers, ramenwassers, koks en boekhouders ook geld kosten en dat spaarden we natuurlijk wel weer uit. Je kunt maar ergens mee knokken. Ik werd er uiteindelijk zelfs ziek van. Raar mens hè? Acht jaar geleden gooide ik definitief het roer om en kreeg ik langzamerhand mijn gezondheid terug. Wat nu rest zijn de diepere finesses van deze strijd, want uiteraard komt het ergens vandaan. Durf ik wel volledig in mijn kracht te gaan staan? Durf ik wel te ontvangen? Ben ik dat wel waard? Afijn, je snapt 'm misschien wel. Ik krijg tijdens mijn gesprekken met cliënten dan ook regelmatig zo'n innerlijk stemmetje te horen 'luister eens goed naar jezelf!' 
Voor mij betekent vrijheid dus het volgen van mijn hart, dat doen wat ik graag doe en wat ik 'moet' doen met zoveel mogelijk positiviteit omringen, zodat ook dat een plezier wordt. Valt niet mee om die vrijheid te nemen en dat terwijl voor mij, als waterman vrijheid hoog in het vaandel staat.
Wat betekent vrijheid voor jou persoonlijk?

Me natuurlijk ook weer laten inspireren tot een eigen tekening en daarmee een voorbeeld creërend waar cursisten kunnen zien wat er gebeurt als je meerdere lessen met elkaar gaat combineren. In het midden een relatief eenvoudige Dynamische Rozetmandala in opzet en daaromheen een rand, gebaseerd op de opzet van een Keizerskroon, welke in de vorige les aan de orde is gekomen bij de cursisten van vanochtend.
Nog geen idee waar deze tekening verder toe gaat leiden... er zullen vast nog meer details in komen en uiteraard kleur. En misschien komen er nog meer tekeningen, want durf ik de vrijheid te nemen dit thema verder uit te diepen? Er stroomt al inspiratie voor nog veel meer tekeningen... O wat heeft een dag toch weinig uren. Verveling staat in ieder geval niet in mijn woordenboek.

Ben je geïnteresseerd in het leren tekenen van mandala's of wil je je als (iets meer) gevorderde mandala-tekenaar weer eens laten inspireren?
Vraag een workshop aan via de mail: nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com

Deze workshop 'Dynamische Rozetmandala' is er eentje uit de reeks 'BEGINSELEN VAN HET MANDALA-TEKENEN'.


Het mooie en inspirerende orakelkaartendeck 'Opgestegen Meesters' van Doreen Virtue is te bestellen:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten