dinsdag 16 juni 2020

Beginnen met mandalatekenen en -ontwerpen



Hier begon het ooit allemaal mee... met dit boek van Greetje Molenaar:





Dit was het allereerste Mandala tekenboek waarin ik kennis maakte met de Mandala.
Na de geboorte van onze twee zoons kwam ik op een bijzondere manier in aanraking met de Mandala. Als kind al tekende ik enorm graag. Vooral geliefd was het natekenen van Disney cartoonfiguren, maar later ook het tekenen van paarden en portretten. Ook het tekenen van patronen zat er al jong in. We zouden het nu doodlen noemen. Je zou de randjes van mijn schoolschriften eens moeten zien... Wanneer ik naar een leraar luisterde, vooral naar diegenen die nogal saai konden vertellen, dan zat ik vaak te krabbelen op de rand van mijn schrift of in mijn agenda. Het gekrabbel en intussen luisteren naar de docent, zorgde er vooral voor dat ik minder afgeleid werd door allerlei andere prikkels in mijn omgeving en de stof dus juist beter tot me kon nemen. Dat was echter iets wat sommige leraren echt niet konden waarderen. Ik herinner me dat ik een keer de klas uitgestuurd werd, omdat het me kennelijk toch allemaal niet kon boeien wat de leraar vertelde. Dat het tegendeel waar was, kon ik hem niet aan het verstand brengen. De conrector, waar ik naartoe gestuurd werd, begreep mijn verhaal gelukkig wel en is met desbetreffende leraar gaan praten, maar niet zonder mij eest mede te delen dat ik het gekrabbel voortaan toch maar beter achterwege kon laten.
Dat realistisch tekenen bleek uiteindelijk toch niet echt mijn ding, maar die Disney cartoonfiguren van toen en vooral de patronen, spreken me nog steeds aan. Na de middelbare school bleven de tekenspullen echter in de kast. Totdat... onze zoons peuters waren en ook zij gingen tekenen en kleuren.

Mam, teken eens een Musty of een Nijntje of een vrachtauto... Het tekenen werd her-ont-dekt en mijn tekenkriebels waren weer alom aanwezig. Ik begon ook weer voor mezelf te tekenen, gewoon omdat ik het fijn vond om te doen, de hectiek van de dagelijkse beslommeringen van een jong gezin even naast me neer leggend. Tekenen en kleuren bracht me weer bij mezelf.
Op een dag, onze jongste zal een jaar of vier geweest zijn, vroeg hij mij waarom hun tekeningen altijd op de deur geplakt werden en de mijne niet. Gewoon doen mam! Om hem tevreden te stellen plakte ik ook een paar van mijn eigen tekeningen op de deur.
Een tijdje daarna hadden wij iets tweedehands te koop en de mevrouw, die het op kwam halen, zag de tekeningen op de deur. Leuk, die van de kinderen en ze vroeg of die Mandala's van mij waren. Ik wist totaal niet wat dat waren... Mandala's? Ik kende alleen de zandmandala's die Tibetaanse monniken maakten en dat had mijns inziens totaal niets te maken met mijn tekeningen. Wat ik wel deed was iedere keer een cirkel tekenen als basis voor mijn tekeningen, gewoon omdat ik dat zo'n mooi symbool vond en het mij op de één of andere manier een bepaalde rust gaf, een soort basis om op voort te borduren. De vraag van die mevrouw bleef natuurlijk wel hangen. Een computer hadden we toen nog niet in huis, dus ik dook de bibliotheek in voor meer informatie en ik vond het boek 'Beginnen met mandala-tekenen en -ontwerpen'.

Ik heb het geleend en verlengd en verlengd en verlengd, teruggebracht en meteen weer geleend en verlengd en verlengd en verlengd... totdat ik het cadeau kreeg van mijn ouders voor mijn verjaardag. Blij als een klein kind was ik met dit boek. En nog steeds... Het heeft me zo ontzettend veel inspiratie gebracht en ik heb er zóveel plezier aan beleefd... Ik kan iedere beginnend tekenaar van Mandala's dit boek aanraden. En nog steeds, zo'n 20 jaar na dato, grijp ik erop terug voor inspiratie voor mezelf en voor de lessen die ik geef.

Greetje is iemand die veel geschreven informatie en inspiratie biedt en dit illustreert met duidelijke voorbeelden. Achter op het boek kunnen we lezen:

Iedereen die een potlood kan hanteren, kan zijn eigen mandala's maken, want creativiteit en zelf ontwerpen is een vermogen dat ieder mens in zich heeft.
Dit boek begeleidt je ècht stap voor stap en helpt je mogelijk over je laatste schroom heen om aan de slag te gaan. De tekst wordt met vele illustraties ondersteund.
Greetje Molenaar heeft veel ervaring opgedaan in haar eigen tekenschool de ronde kunst, waar ze les geeft aan mensen die leren hun eigen mandala's te ontwerpen.
Zij wil dit nu van harte delen met een groter publiek. Ook is zij mede-auteur van het succesvolle Mandala kleur- en werkboek.

Dit is een boek dat ik van harte kan aanbevelen voor eenieder die met het mandala-tekenen wilt beginnen. Stap voor stap is inderdaad de gehanteerde methode waarbij meerdere soorten mandala's de revue passeren, met aandacht voor symboliek en de betekenis daarvan.
Na een inleiding volgen hoofdstukken over oervormen, de golfbeweging, de lemniscaat, vormcomposities, spiralen, rozetmandala's, kleur, samen mandala's tekenen, versieringen en vormpoëzie. Kortom, een bron van inspiratie die eigenlijk nooit droog hoeft te vallen. Wanneer wij met deze handvatten de bron in onszelf aanboren zullen we versteld staan van alle mogelijkheden en maakt dit boek de dorst naar meer alleen maar groter... Eenmaal begonnen met mandala-tekenen en -kleuren.... pas maar op! Voor je het weet is het een verslaving, maar wel eentje waar je door kunt groeien, een  Bewust Zijn - ondersteunende methode die ik zeer aan kan raden!





2 opmerkingen:

  1. Ja Angelique zo’n fijn boek. Na zoveel jaren gebruik ik het ook nog steeds. Zó grappig, steeds zie je weer ‘nieuwe’ dingen....een echte aanrader. 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was ook mijn eerste boek waarmee het allemaal begon.

    BeantwoordenVerwijderen