maandag 5 november 2018

Meditatief kleuren en kleurtechniek



Ik ben een 'trage' producent van tekeningen.
Hier dus niet iedere dag of iedere week een andere tekening.
Ik doe daar wel 'wat' langer over.
Wie mij en mijn manier van tekenen en kleuren kent, snapt dat wel.
Het tekenen van Mandala's is voor mij niet alleen het produceren van een 'leuk plaatje', maar daar wil ik graag wat meer spirituele diepgang aan meegeven om spirituele bewustwording en ontwikkeling mee te ondersteunen.
Iedere tekening vertegenwoordigt een proces, een spiritueel bewustwordingsproces.
We zijn tenslotte allemaal op deze Aarde gekomen om onze levenslessen te leren en onze levensmissie te verwerkelijken.
Het tekenen en  kleuren van Mandala's kan daar een mooie bijdrage in leveren.
Iedere tekening die ik tegenwoordig maak (nu, in 2019, zo'n 21 jaar mandala-ervaring, en intussen ook diverse opleidingen gevolgd met betrekking tot numerologie, Bloesemtherapie, Spagyriek (Alchemistische plantgeneeskunde) etc.), gaat vergezeld van boodschappen die ik mag ontvangen van mijn spirituele gidsen.
Naast mijn tekening ligt dan ook steevast een dagboek, een Innerlijke Reis-dagboek dus eigenlijk.
En dat is steeds verder uitgegroeid...
De laatste tekeningen hebben dan ook vervolg gekregen in het maken van Mandala Essences, conform de Bloesemtherapie. 
Het zijn essences geworden voor HSP-ers (High Sensitive Persons, hooggevoelige mensen) en Nieuwetijdskinderen (van alle leeftijden).
Een bijzonder spiritueel pad, waar ik zeer dankbaar voor ben. 
Maar zoals gezegd... het maakt m'n Mandala-productie behoorlijk traag, dus verwacht van mij niet om de haverklap een nieuwe Mandala.
Ik voel me zeer dankbaar voor het feit dat ik mijn ervaringen vanaf 2008 door mag geven aan mijn cursisten en velen van hen zijn in de loop der tijd dan ook behoorlijk mee gegroeid. 
Als ik op een beurs sta of via reacties op mijn website krijg ik nogal eens de vraag hoe ik dat toch doe, dat kleuren. 
Een veelgehoorde vraag: Is dat werkelijk kleurpotlood?
Ja, dus.
Uiteraard kan men op afspraak bij mij thuis komen kijken, oefenen en ervaren, maar ik heb het al eens eerder uitgewerkt voor het Mandala-tijdschrift van de Nederlandse Mandalavereniging en dan kun je alvast eens kijken en oefenen. 
Uiteraard zijn de live-lessen wat uitgebreider en kan ik meer persoonlijk handvatten geven, maar... 

Reeds eerder verschenen in het tijdschrift van onze Mandalavereniging, heb ik mijn artikelen, her en der weer wat aangepast en aangevuld, op mijn website geplaatst, zodat iedere mandala-liefhebber daar gebruik van kan maken. 
Fijn ook voor die leden van de Mandalavereniging die de betreffende tijdschriften niet hebben, omdat ze later lid zijn geworden.
Op meditatieve wijze kleuren of schilderen brengt je meer rust in lichaam en geest, geeft een innerlijke verstilling, haalt je uit je hoofd en brengt je bij je gevoel.
Het oefent ook je geduld en concentratie.
Daarbij kun je je beter afstemmen op boodschappen vanuit de spirituele wereld, waardoor je je intuïtie kunt verbeteren.
Hier profiteer je niet alleen van in je tekenvaardigheden van Mandala's en Celtic Inspired Design, maar werkt door in je dagelijks leven.
Zeer zinvol dus.



Een tipje van de sluier opgelicht...






Deel 2: Strepen of rondjes.
Deel 3: Vormen en vlakken.
Deel 4: Accenten
Deel 5: Van licht naar donker of van donker naar licht?