donderdag 10 oktober 2019

Workshops Mandala Schrijven


2019-07 'Om Shanti Om' Mandala


Mandala Schrijven, een bijzondere ervaring.
Ik kwam er voor het eerst mee in aanraking op de website van Byakko Shinko Kai.
Het leek me een enorm mooie combinatie, Mandala-tekenen en schrijven (met pen op papier).
Twee liefdes van mij verenigd.
De kracht van deze twee verenigd...
Dat moest ik proberen natuurlijk.

Bij schrijven kun je denken aan het schrijven in een dagboek om je ervaringen te verwerken, je kunt met 'The Work' van Byron Katie werken voor het verkrijgen van meer inzicht in je gedachtewereld, je kunt informatie verzamelen over de werking van kruiden, hun essences, edelstenen, etc. etc..
Wanneer je informatie wilt onthouden kan (over)schrijven, samenvattingen schrijven, etc., heel goed helpen en werkt beter dan dat je zoiets typt.
Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen.
Wanneer we creatief willen schrijven, is schrijven met pen op papier nog steeds voor velen de meest effectieve methode.
Het herhalend schrijven van dezelfde tekst, zoals bij het schrijven van affirmaties, zorgt voor een goede opname van de boodschap.
Bovendien kan dat ervoor zorgen dat er vanuit je onderbewuste emoties bovenkomen die nog verwerking behoeven en op dat moment onder ogen gezien mogen worden, opnieuw bekeken mogen worden met de inzichten van 'nu', waardoor de emotionele lading eraf gehaald kan worden en je jezelf bevrijdt van iets wat je in je dagelijks leven bewust of zelfs onbewust nog bezwaart en belemmert.
Het schrijven van affirmaties kan je ondersteunen om een oud en jou beperkend gedachtepatroon te vervangen door een nieuwe gedachte, die je wel ondersteunt.
Het helpt je de blokkades in je dagelijks leven oplossen, waardoor je weer vooruit kunt.
Het schrijven van 'heilige' teksten, 'spirituele' teksten, of je nu gebruik maakt van bestaande teksten en ze overschrijft of zelf samenstelt, het heeft allemaal zo zijn eigen werking.
Bestaande teksten hebben vaak hun werkzaamheid al bewezen en daar kun je natuurlijk gebruik van maken.
De Mandala brengt je rust en ontspanning en stimuleert een verdieping van je Bewust Zijn.
Wat dan mooier dan deze twee te verenigen?
Ik koos in dit geval voor een Mantra.
Nog een krachtig middel extra om mee te werken, dus we hebben nu een Mantra, een Mandala en het schrijven, dat we samen verenigen.

De Mantra 'Om Shanti Om' is de Mantra van de vrede, van de innerlijke vrede, zowel individueel als universeel.
Deze Mantra helpt je in situaties waarin je je gespannen of gestrest voelt.
Het is niet nodig om tegen je spanning, boosheid of pijn te vechten.
Daar schiet je niets mee op en geeft je alleen maar meer stress, met alle gevolgen van dien.
Geef je over aan deze Mantra.
Het volledig accepteren van je onvrede leidt je naar een plaats waar innerlijke vrede en rust heerst.
Luister maar eens naar deze Mantra...




Zoals je in mijn Mandala, bovenaan dit artikel, kunt zien, is de tekst 'Om Shanti Om' vele keren herhaald.
Het is geschreven met fineliners en door het wisselen van kleur wordt er een bepaalde figuur zichtbaar.
In dit geval is dat een Lotus-achtige figuur, die gevormd is door de kern van de Flower of Life, een krachtige Heilig Geometrische vorm, die voor de mens een intuïtieve herkenning betekent op scheppingsniveau.
Dat alles brengt je tijdens het schrijven in een meditatieve staat van zijn.
Ikzelf vind het soms fijn om de Mantra op de achtergrond ook te horen, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het werken in stilte is zeker aan te bevelen.
Wierook aan, kaarsje aan, het tekenen/schrijven voorafgegaan door een korte ontspanningsoefening om het dagelijks leven even los te laten, eventueel ondersteund door een korte sjamanistische drumsessie en het gebruik van klankschalen en/of andere instrumenten.

Na deze Mantra Mandala kwam de gedachte in me op wat het voor me zou doen als ik de MIR-Methode zou combineren met het schrijven van een Mandala.
Dit bracht mij een heel bijzondere en mooie ervaring.
Iedere dag schreef ik twee keer de negen stappen van de MIR op, net zolang totdat mijn Mandala vol was.
Het bracht me veel rust en ontspanning in een voor mij stressvolle periode.
Met het schrijven werd het woord 'MIR' ook steeds zichtbaarder.
MIR betekent 'VREDE' in het Russisch, maar is eigenlijk de afkorting van Mentale en Intuïtieve Reset.
Een Mandala dus die nog meer toevoegde aan het werken aan innerlijke vrede.
Dat kon ik op dit moment héééél goed gebruiken.
Dit werd mijn MIR-Methode Mandala...


2019-09 MIR-Methode Mandala



Wil jij ook ervaren wat Mandala Schrijven je kan brengen?
Vraag een workshop aan bij
nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com

De hierboven afgebeelde Mandala's zijn te verkrijgen als kunstkaart en als reproductie.
Maar wil je liever een origineel, dan kan dat ook.
In beperkte oplage zal ik originelen schrijven, waarbij het maken van deze Mandala tevens een afstandshealing voor jou kan zijn, omdat ik dit dan doe speciaal in afstemming op jou.


Zoals gezegd, kwam het Mandala Schrijven op mijn pad door de website van Byakko Shinko Kai.
Ik ging ermee aan de slag en belandde uiteindelijk in het schrijven van genoemde Mantra en de MIR-Methode.
Nieuwsgierig geworden ging ik op zoek naar meer informatie, want dat dit voor mij iets heel prettigs is om mee te werken, moge duidelijk zijn.
Er rammelt meteen allerlei inspiratie door me heen.
Het bleek dat ik niet de enige ben die dat overkomt....



Wil je wat meer weten over het fenomeen Mandala Schrijven en alvast zelf aan de slag?
Dat kan.
Ik kwam erachter dat er Nederlandstalig materiaal voorhanden is.
Daniëlle Botermans bracht een boek en een werkboek uit dat zeer inspirerend kan werken:


Het boek waardoor je meer te weten komt over de werking van Mandala schrijven:
'Schrijf het rond - Creëer de spiegel van jouw ziel'.
Achterop het boek kun je lezen:
Ben je altijd gefascineerd geweest door mandala's? Of heb je misschien iets met schrijven? Zoek je naar nieuwe invalshoeken om creatief, ontspannen en zelfs meditatief bezig te zijn? In het mandala schrijven worden al deze aspecten gecombineerd. Ga eens op een heel andere manier aan de slag met woorden en zinnen en laat je meevoeren langs de verschillende mogelijkheden. Maak kort kennis met theorieën uit de neurowetenschappen, Westerse psychoanalyse en Oosterse denkwijzen.
In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op de achtergronden van de mandala en het schrijven en wat er gebeurt wanneer deze twee werelden samenkomen. De focus ligt vooral op het inzetten van mandala schrijven ter ondersteuning van de persoonlijke ontwikkeling, waar het met jouw hele systeem aan de slag gaat. Daarnaast wordt aandacht besteed aan andere toepassingsmogelijkheden. Wat dacht je van rouwverwerking of creatief leren bijvoorbeeld.
Voor iedereen die meer wil weten over de achtergronden en ervaringen is dit boek een absolute aanrader. Het sluit prima aan bij het 'Schrijf het rond. Basiswerkboek mandala schrijven dat reeds eerder verscheen. Ben je na het Basiswerkboek toe aan meer verdieping? Dan heb je dat nu gevonden. 

Het 'Schrijf het rond. Basiswerkboek mandala schrijven'.
Achterop het boek kun je lezen:
Ben je altijd gefascineerd geweest door  mandala's? Of heb je misschien iets met schrijven? Misschien zoek je wel telkens nieuwe invalshoeken om creatief bezig te zijn of naar iets dat ontspannend en zelfs meditatief werkt. Dan is dit Basiswerkboek Mandala Schrijven iets voor jou.
Ga eens op een hele andere manier aan de slag met woorden en zinnen. Creëer al schrijvend je afbeelding. Zet jouw favoriete affirmatie of mantra in een mandala of gebruik het om positieve energie op te laden door positieve krachtwoorden voor jezelf te gebruiken.
Eerst leer je stap voor stap je eigen mandala te schrijven en gaandeweg de werkbladen toenemen in moeilijkheidsgraad en je meer detail kunt gaan aanbrengen. Ook vind je tips en trucs over materiaalgebruik en wordt je uitgenodigd jouw creativiteit te benutten.
De enige grens is die van je eigen verbeelding. Veel schrijfplezier! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten