vrijdag 11 oktober 2019

Wat is een Spiritueel Centrum - Wat is spiritualiteit?





Wat is een spiritueel centrum?
Ik merk dat de verwachtingen soms hooggespannen zijn als mensen de eerste keer hier op bezoek komen.
Men verwacht een groot gebouw, een oud schoolgebouw, een oud klooster, een soort wijkcentrum, of wat dan ook, waarin vele disciplines een eigen plek gevonden hebben.
Waar mogelijk door meerdere mensen workshops gegeven worden, etc..
Niks van dit alles als je bij Nymphaea komt.
Je wordt hier gewoon in een huiskamer ontvangen - hoezo 'centrum'?
Een kleurrijke huiskamer waar spiritualiteit hoogtij viert in de aanwezigheid van o.a. Mandala's, edelstenen, klankschalen, sjamanen drums, wierook, kaarsen, New Age of Keltische muziek en veel boeken.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een Glastonbury-winkelfan was, zonder dat ik dat wist en al ruim voordat ik ooit in dit leven daar geweest was, liefhebber van de uitstraling van knusse New Age winkels en esoterische boekwinkels, met alle gevolgen van dien.
Ook vind je er natuurlijk de Bloesemtherapie remedies en de Spagyriek essences waar ik mee werk.
Enkele zelfgemaakte essences completeren het geheel.
Wat maakt nou een huiskamer tot een spiritueel centrum?
Wat verstaan we onder een spiritueel centrum?
Wat mij betreft is een spiritueel centrum een plaats waar men diverse disciplines op het gebied van spiritualiteit kan vinden en dan geldt wat mij betreft dat het ook een plaats is waar ook andere mensen ermee aan de slag kunnen, omdat ik een leraar ben in hart en nieren en mijn enthousiasme over bepaalde onderwerpen en vaardigheden graag deel met anderen, maar dat hoeft niet.
In wezen kan iedereen van zijn thuis een spiritueel centrum maken waar delen centraal staat.
Ik heb er ooit al eens een artikel over geschreven hoe je je eigen tempel kunt creëren, je eigen krachtplaats.
Bij Nymphaea wordt gewerkt met helende energieën, rituelen en healingen uitgevoerd in afstemming op cliënten, maar ook op de God en de Godin (niet alleen buiten, maar ook in onszelf) en nog veel meer wat helpt een krachtplaats te voeden.
Er wordt met toewijding veel geleerd en geoefend over spirituele thema's en vaardigheden om je daarin te uiten.
Een spiritueel centrum is wat mij betreft het openstellen van zo'n eigen krachtplaats voor bezoekers, juist ook buiten je persoonlijke familie en vrienden.
Daarmee wordt het ook een soort ontmoetingscentrum, waar men (op gezette tijden) met gelijkgestemden in gesprek kan gaan en in het geval van Nymphaea waar ook creatief gewerkt kan worden, waar men ook begrip en troost kan vinden en af en toe een spreekwoordelijke schop onder de kont kan krijgen.
Het doel is een stimulans te bieden aan (spirituele) persoonlijke ontwikkeling, handvatten om het spiritueel Bewust Zijn te stimuleren.




Maar wat is dat dan, een spiritueel Bewust Zijn?
Wanneer je in je leven een stukje verdieping zoekt, vragen stelt bij de zin van het leven, op zoek bent naar antwoorden op levensvragen, op zoek bent naar inzicht en overzicht, wilt begrijpen wat er in je leven gebeurt, en je zoekt je antwoorden in de numerologie, de astrologie, de esoterie, de alchemie, etc., dan ben je eigenlijk op zoek naar spiritualiteit, iets wat jou van antwoorden voorziet en je kan helpen in een transformatieproces, veranderingen die je doorvoert in je leven, zodat je meer jezelf kunt worden en jij je leven effectiever en plezieriger kunt leiden, maar wat je ook troost en warmte kan bieden wanneer dat nodig is.
Sommige mensen vinden dat in één bepaalde religie of een geloofsovertuiging.
Spiritualiteit is echter een overkoepelende term, die de grenzen van religies en geloofsovertuigingen overschrijdt.
Spiritualiteit is voor mij niet alleen een hoger Bewust Zijn van alles wat het leven me brengt, Bewust Zijn van mijn eigen aard, mijn eigen natuur, maar vooral ook een Bewust Zijn van Moeder Natuur, van haar schoonheid, haar waarde voor alle levende wezens, haar geneeskracht, van haar ritme.
Dichter bij de natuur komen te staan betekent ook meer betrokken raken bij de seizoenen en hoe dat in jezelf weerspiegeld wordt, want ook wij mensen zijn een stukje natuur.
Velen onder ons zijn het zicht op die weerspiegeling van de natuur in onszelf kwijt, we zijn de verbinding met de natuur ergens kwijtgeraakt.
Wij zijn geestelijk en emotioneel verbonden met de Aarde, met de Maan en de planeten en dat vindt zijn weerklank in ons lichaam.
Sommige mensen verstaan onder spiritualiteit het contact met de spirituele wereld, met overledenen en gidsen, met een god of godin.
Door jezelf spiritueel te ontwikkelen, zul je merken dat je gevoeliger wordt of dat je beter leert omgaan met je (hoog)gevoeligheid, waardoor je een beter contact kunt maken met de spirituele wereld, maar dat hoeft geen doel op zich te zijn, in wezen volgt dat vanzelf.

Wanneer ik een sjamanendrum of een klankschaal aansla, is er voor mij meteen een soort trance ervaring, mijn Bewust Zijn krijgt een hogere trilling en daarmee wordt het bereik voor het waarneembare groter.
Je kunt zo afdalen naar het onderbewuste, naar die gebieden in jezelf waar je Bewust Zijn op dit moment geen contact heeft, maar ook naar de hogere spirituele wereld, afhankelijk van welke intentie of vraag jij op dat moment centraal stelt in het proces.
Voor sommige mensen is dat werkelijk een eitje, anderen kost dat wat meer oefening en moeite.
Hoe meer je bezig bent met spiritualiteit in je leven, hoe beter dit alles lukt en hoe groter jouw bereik van het waarneembare wordt.
Door deze ontwikkeling zul je bewuster in het leven staan, meer kunnen overzien, waardoor je beslissingen in het leven dat zullen weerspiegelen.
Je creëert wijsheid en creativiteit door oefening, door toepassing.

Afijn...
Een spiritueel centrum hoeft geen joekel van een gebouw te zijn, een modern ingerichte serene praktijkruimte, het kan ook gewoon een huiskamer zijn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten