woensdag 15 juli 2020

Mandala 2020-01 Hoop / Een nieuw begin...




Deze mandala is getekend op A4 formaat papier, met tekenpen, kleurpotloden en gouache.

Hoewel de kleuren van deze scan niet helemaal recht doen aan de werkelijke kleuren, is deze afbeelding een redelijke weergave. Iets schuin gefotografeerd kun je de kleuren en het goud (gouache) in de tekening iets beter zien... het paars is meer roodpaars, maar zelfs met aanpassing van de kleuren middels fotobewerking kom ik niet dichter bij de kleuren van het origineel.




Dit is een mandala die ik tekende in de periode na behandelingen (chemo's, bestralingen en operatie) ter genezing van slokdarmkanker.
Na de chemo's en bestralingen was mijn hoofd een soort wattenhoofd, voelde ik me als een zombie en de coördinatie van mijn handen was verre van optimaal (neuropathie). Een tijdje heb ik helemaal niet getekend en daarna kon ik niet veel anders dan heel eenvoudige tekeningen maken. Dat voelde in eerste instantie natuurlijk niet fijn, heeft zelfs even wat paniekgevoelens gegeven in een angst dat het gebrek aan coördinatie mogelijk blijvend kon zijn en ik dus nooit meer zou kunnen tekenen zoals ik gewend was, maar vertrouwen in mijn eigen helend vermogen en vooral in het universum, gaven me het vertrouwen dat dit alles zou leiden naar iets wat goed zou zijn, al wist ik nog niet wat. Ik genoot zelfs van de zeer eenvoudige tekeningen die in die tijd ontstonden. Maar ja, op een gegeven moment, toen ik merkte dat mijn hoofd weer helderder werd en het tekenen weer wat makkelijker ging, toch maar weer eens een mandala opgezet. En dat lukte. Helaas was er begin april toch ook nog een zware operatie nodig, waarbij de slokdarm verwijderd werd en van de maag een buismaag gevormd werd. Ook dat had grote impact op mijn bovenlijf en het spiergebruik in mijn armen, maar na een tijdje kon ik weer verder met tekenen. Nu, zo'n 3,5 maand na de operatie is mijn mandala voltooid. Het voelt als een afsluiting van een enerverende periode, waarin niet alleen fysiek, maar ook psychisch / emotioneel veel gebeurd is.

Ik kijk nog even terug naar de orakelkaart die ik erbij trok. Dat was na de chemo's en bestralingen en voor de operatie, net als de eerste opzet van de tekening.
Uit het tarotkaartendeck 'De Tarot van het Goede' van Colette Baron Reid, met prachtige afbeeldingen van Jena DellaGrottaglia. Ik trok nr. 17 De Ster




In het bijbehorende boekje staat te lezen...


17.
De Ster - Inspiratie

Ik ben hoopvol en geïnspireerd door het leven op dit moment, en alles wat gebeurt wijst op een vernieuwd gevoel van aanmoediging.
Na alle veranderingen die ik heb meegemaakt begin ik de hoop die een nieuw begin met zich meebrengt te herkennen.



Mooie affirmatie die past bij de periode die ik de laatste tijd, en nog steeds, ervaar.
Dit prachtig tarotkaartendeck brengt met iedere kaart affirmaties, maar hebben natuurlijk ook hun oorsprong in de 'normale' tarot. 





In het boek van Renée Maas 'Tarot - Een open boek' lees ik over De Ster...


Naam

De Ster is het symbool voor hoop, maar ook voor onbereikbaarheid. Een ster staat voor schittering en voor oneindigheid. De Ster is een wegwijzer, een kompas aan de hand waarvan je je richting kunt bepalen.


Getal

De Ster draagt het getal XVII (17). Dit heeft als samengestelde waarde een 8 (net als mijn primaire levensdoelgetal). Het getal 8 is een beproevingsgetal. Evenals de kaart Matigheid die het getal 5 draagt, hebben we ook bij de Ster te maken met een op het eerste gezicht mooie kaart. Toch heeft de Ster een opdrachtgetal, een getal waar gewerkt moet worden.


Plaats in de cyclus

Na de Toren zit je tussen de brokken van de chaos. De Ster is je kompas om uit de chaos een weg te vinden. Hij is er om je een sprankje hoop te geven: tenslotte ben je nog niet alles kwijt. Want je hebt altijd jezelf nog. Je kunt nu je eigen ster laten schitteren: alle materiële ballast ben je kwijt, je bent door je angsten heen, er is ruimte voor jou en jou alleen. Het is verleidelijk om te speculeren dat de Ster, als getal 17 (8) en dus als laatste opdrachtgetal in de onderwereld de vierde van de vier deugden zou kunnen zijn: de voorzichtigheid. Geplaatst na de Duivel en de Toren zou je dan kunnen zeggen dat je een periode doormaakt van voorzichtigheid. Je krabbelt heel voorzichtig weer overeind. Je bent niet van plan om opnieuw de deuken op te lopen die je door de afgelopen ervaring hebt opgedaan. In de overgeleverde geschiedenis van de Tarot bestaat er echter geen aanwijzing voor om deze theorie te staven.


Symboliek

De Ster draagt het getal 8: centraal staat een achtpuntige ster, terwijl er in totaal 8 sterren aan de hemel staan. De zeven witte sterren zouden kunnen refereren aan de zeven metalen (goud, zilver, kwik, koper, tin, ijzer en lood) in de alchemie of aan de zeven planeten die in de Oudheid bekend waren (Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus). De acht punten van de sterren laten dezelfde structuur zien als het rad in het Rad van Fortuin: acht windstreken (acht runen).
Ook de vier elementen zijn vertegenwoordigd op de kaart: het land, het water, de lucht en de sterren (vuur).

De vogel kondigt na de nacht (Duivel en Toren) de dageraad aan. De vrouw is naakt: er zijn geen kleren meer waarachter zij zich kan en wil verbergen. Het leven kan fris en vrij opnieuw worden opgepakt. Maar alle begin is moeilijk. Er zijn verre doelen (bergen, sterren).
De boom (levensboom) en het water (levenswater) geven hoop en kracht: het leven gaat door, ongeacht wat er gebeurt en alle leven wordt gevoed.


Betekenis

Neutraal. Je hebt waarschijnlijk een moeilijke tijd achter de rug. Dat heeft je voorzichtig gemaakt, want je hebt er weinig behoefte aan om opnieuw je hoofd te stoten. Je hebt de neiging om je achter veilige (emotionele) muren te verschansen. Dat behoedt je ervoor om opnieuw gekwetst te worden, maar het zorgt er ook voor dat je je afsluit voor de goede ervaringen die je anders zou kunnen beleven. Op het moment dat je je dit realiseert zul je in staat zijn om je kwetsbaar op te stellen en weer hoop in je hart toe te laten.

Aanrader/advies. Durf je kwetsbaar op te stellen, zelfs al heb je in het verleden met moeilijke ervaringen te maken gehad. Dit is een tijd waarin je vertrouwen zou mogen opbouwen dat het leven je ook positieve ervaringen te bieden heeft. Durf te hopen.

Afrader. Dit is geen goede tijd om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Wees voorzichtig, bescherm jezelf en geef geen opening om je (opnieuw) te laten kwetsen.



Nou, dit is, wat mij betreft, een heel mooi passende kaart in deze periode en het vertelt iets over de energie waarin mijn mandala getekend is.

Wat verder nog iets toevoegt aan deze informatie is de Spagyriek essence die ik intuïtief bij deze mandala gekozen heb, nummer 25. Crataegus oxyacantha oftewel in het Nederlands, de Meidoorn. 




In het kort verteld brengt de Crataegus, als Spagyriek essence, ons de volgende energie: 
Versterken van het hart, zodat we voor het leven open kunnen blijven staan, ook wanneer we ons in een moeilijke situatie bevinden of met schaduwkanten geconfronteerd worden.


Dan nog even kijken naar de gekozen kleuren. Ik heb me laten inspireren door dit kleurenpalet:




Dit kleurenpalet heb ik gevonden op Pinterest. Ik heb daar een bord aangemaakt waar je nog veel meer kleurenpaletten vind ter inspiratie voor het inkleuren van je tekeningen: https://nl.pinterest.com/NymphaeaSC/kleurenpalet/

De kleurpotloden die ik gebruikt heb, passend bij dit kleurenpalet, zijn die van Lyra Rembrandt Polycolor, een blik met 72 verschillende kleuren. 



Deze kleurpotloden zijn behoorlijk olierijk, waardoor ze wat 'vettig' aanvoelen. Je kunt ze prima mengen met andere merken kleurpotloden, maar dan wel als bovenste laag/lagen, want met een kleurpotlood van een ander merk over deze heen kleuren is wat lastig, dat 'pakt' niet lekker. 
Lyra Rembrandt Polycolor is de olieverf onder de kleurpotloden, waar de Polychromos van de Faber Castell de acrylverf onder de kleurpotloden is, voor mijn gevoel. 
Het is een sfeer, een persoonlijke associatie die ik maak. 
Lyra's zijn kleurpotloden die veel gebruikt worden in de antroposofische sfeer, op Vrije Scholen en dergelijke. De kleuren hebben voor mijn gevoel een heel warme natuurlijke uitstraling. Ik werk er graag mee. Zo ook dus in deze mandala.

Ook nu weer heb ik diverse kleurtechnieken toegepast in mijn tekening, onder andere daar waar ik de schaduwpartij in de onderlaag aangegeven heb met zwart, waarna ik van donker naar licht de Keltische triquetra's vorm gegeven heb...




Ondanks en dankzij de heftige periode waarin deze mandala ontstaan is, heb ik met veel plezier hieraan gewerkt. Het voelt een beetje raar en leeg nu deze mandala af is. Ik denk dat ik snel weer iets nieuws op ga zetten, maar niet voordat ik eerst de kleurplaat van deze mandala met jullie gedeeld heb, twee versies... eentje wat verder uitgewerkt dan de ander...





Voel je vrij deze kleurplaat voor eigen gebruik te downloaden en printen. 
Er rust copyright op, dus deze kleurplaat mag niet commercieel benut worden zonder mijn toestemming!

Hoe kun je deze kleurplaat het best gebruiken? Van beginner tot ervaren kunstenaar...
Rechtsklik op de afbeelding van je keuze. Klik dan op 'Afbeelding opslaan als...' Sla deze op op je computer. 
Nu kun je hem uitprinten op A4 formaat, zoals het origineel ook is, of op A3 formaat. 
Je kunt kiezen om hem uit te printen op wat dikker papier, waar je ook goed op kunt kleuren, maar je kunt hem ook op gewoon kopieerpapier uitprinten en middels een lichtbak (of tegen het raam gehouden) of middels carbonpapier, overnemen op goed tekenpapier. De lijnen kun je dan met zwarte tekenpen overtekenen, net als ik bij het origineel gedaan heb, maar je kunt ze ook in potlood of licht kleurpotlood zetten, zodat ze in jouw tekening niet zo 'hard' worden, niet zo'n harde afscheiding tussen de vlakken vormen. Het is aan jou hoe jij dit aanpakt, wat bij jou past.
Wil je met aquarelverf, aquarelkleurpotloden of in andere 'natte' technieken werken, dan raad ik je aan de tekening over te nemen op daarvoor geschikt papier en daar niet rechtstreeks op te printen. De inkt van de meeste inktjetprinters is namelijk niet echt watervast en zou je kleuren vies maken. Heb je echter een laserprinter, probeer het dan gewoon uit. 
Voor het mooiste, professionele resultaat, raad ik je aan niet de lijnen van een printer te gebruiken, maar de tekening over te nemen middels een lichtbak of carbonpapier. Er zijn trouwens mooie lightpads (met egaal over de plaat verdeelde ledverlichting) te koop tegenwoordig. Kies die lightpad die één slag groter is dan het formaat tekening waar je normaliter op werkt, zodat je niet per ongeluk vouwen in je tekenpapier maakt op de rand van je lightpad.
Heel veel teken- en kleurplezier met dit ontwerp!

Warme hartegroet, Angelique Moorman


Er rust copyright op al mijn tekeningen en workshops!
Tekeningen en beschrijvingen van tekeningen en kleurtechnieken mogen op geen enkele wijze voor eigen dan wel commercieel gebruik gedeeld worden met derden.
Wel mag je met een link verwijzen naar deze website of deze pagina.
Graag zelfs!




4 opmerkingen:

  1. Lieve Angelique,
    ik bewonder jouw kracht, jouw openheid en lees je graag want je inspireert anderen.
    Ikzelf heb als jonge moeder( 25 jaar) in het kraambed van de jongste een zwaar herseninfarct gehad met een longembolie. Ik was halfzijdig verlamd, heb een jaar gerevalideerd maar ben er nog. Ik ben nu 58.
    Ik heb altijd veel energie kunnen halen uit tekenen/schilderen en schrijven. Ik had net als jij te maken met een lichaam dat niet altijd meewerkt(e).
    Jouw positiviteit en doorzettingsvermogen vind ik supermooi.
    Deze mandala is trouwens allesbehalve eenvoudig en de kleurencombinaties zijn erg mooi. Ik ben je op Instagram ook gaan volgen.
    Ik wens jou veel sterkte en alle goeds.

    Liefs van Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het delen van jouw verhaal Maria. Dat geeft mij weer kracht. Ik hoor natuurlijk graag verhalen van mensen die hun perikelen goed doorstaan. Dat biedt inspiratie.
      Bedankt ook voor je lieve complimenteuze en bemoedigende woorden.

      Verwijderen
  2. Josien Arendsen18 juli 2020 om 21:25

    Wat een prachtig blog; leuk om te lezen en een lust voor het oog. Dank je wel voor het delen van de schitterende tekening.

    BeantwoordenVerwijderen