vrijdag 8 maart 2019

Keltisch trappatroon in de hoofdrol



Soms is een A3 formaat papier gewoon even te groot.
Niet in verband met het geduld om het vol te kleuren, maar omdat ik het te groot vind om mee te nemen.
Regelmatig maak ik een creabea afspraak met een goede vriendin van me.
Hoewel we vaak beiden aan ons eigen werk bezig zijn, werkt dit eigenlijk altijd heel inspirerend en onze gesprekken tussentijds helpen ons beiden in onze spirituele ontwikkeling.
Zeer inspirerend.
Maar, zoals gezegd, mijn Kali Yantra, waar ik aan begonnen was, is wat groot om mee te nemen.
Ik vind het werken op een A4 formaatje prettiger als ik ergens anders aan het werk ben en bovendien heb ik een kleinere tas nodig voor het vervoer.
Dat resulteerde in het afgelopen weekeinde in de opzet van een Keltisch trappatroon dat ingevuld werd met... jawel Keltische trappatronen en dit keer ook wat Keltische knopen.
Ik heb zoiets al eens eerder gedaan, want die trappatronen blijven me boeien.
Waarom?
Ik weet het eigenlijk niet precies.
Misschien omdat je ze juist niet zoveel ziet of omdat het inkleuren van dit herhalend patroon zo ontzettend meditatief en dus rustgevend werkt.
Hoe het ook zij, het is een liefde die ontwaakt is en nog niet zo één twee drie verdwenen is, geloof ik.
Deze eerste uitvoeringen in trappatronen zijn nog relatief simpel, als achtergrond in mijn tekeningen, maar ook als ze de hoofdrol spelen.

Mijn vorige tekeningen met trappatronen als achtergrond (beiden A3 formaat tekenpapier):





Eenvoudige trappatronen in verschillende composities en in verschillende kleuren, geven een heel ander effect.
Maar nu dan... het Keltisch trappatroon in de hoofdrol, bepalend voor de compositie van de tekening.
Het patroon wordt als het ware uitvergroot en als basiscompositie gebruikt voor verdere invulling, met, jawel, onder andere hetzelfde trappatroon.
De eerste keer heb ik er gekleurde vlakken tegenover gezet, waardoor het patroon nog heel herkenbaar is gebleven.



Herken je dat het grote en kleine trappatroon dezelfde is?
En dan nu, heb ik meer invulling en aanvulling gegeven met Keltische knopen:






Voor het kleurenschema heb ik me laten inspireren door één van de kleurenpaletten die je kunt vinden op mijn Pinterest pagina: https://nl.pinterest.com/NymphaeaSC/kleurenpalet/
Heel grappig om steeds te ontdekken dat de oorspronkelijke afbeelding van het kleurenpalet en de kleurkeuze enorm gaan leven en een totaal andere uitstraling krijgen wanneer ik er 'mijn ding' mee ga doen.
In dit geval zijn er ook nog twee kleuren als aanvulling bijgekomen.
Hoe vooropgezet het tekenplan ook was, de compositie en het kleuren krijgen een heel eigen leven en groeien onder mijn handen.
Ik heb nu bijvoorbeeld nog geen flauw idee wat de kleuren in de andere onderdelen van de tekening zullen gaan worden, behalve dat het middendeel dus vast nog verder in herhaling gaat.

Nu ik aan deze tekening begonnen ben, merk ik, dat hier toch wel heel veel liefde ligt hoor.
Kan zijn dat ik deze toch maar eerst af ga maken, voor ik met mijn Yantra verder ga.
O wat hou ik van Keltische patronen en motieven.
O wat vind ik dit spelen ermee toch leuk!
En wat hou ik van het medium kleurpotlood!

Wil je weten hoe ik deze Keltische knopen ontworpen heb of wil je meer weten over trappatronen, kleurtechniek en kleurkeuze?
Of misschien wil je deze 'kleurplaat' eens zelf inkleuren, zonder 'm te hoeven tekenen?
Schuif gezellig aan en teken/kleur mee!
Je bent van harte welkom een of meerdere afspraken te maken.
Koffie en thee staat klaar.
Breng je eigen teken- en kleurmaterialen mee.
Of je nu beginner bent of gevorderde, je krijgt een op jou en je vaardigheden afgestemde persoonlijke begeleiding.
20 euro per persoon per dagdeel.
Lees voor het maken van een afspraak even de algemene voorwaarden en huishoudelijke mededelingen door, die onder mijn AGENDA vermeld staan.

Aanmelden kan via
nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com
of via het contactformulier op deze site.
Vermeld er even de datum en titel van dit bericht bij, zodat ik weet waar je je voor aanmeldt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten