zaterdag 2 mei 2020

Sokken breien



Deze sokken waren vandaag af...




Ik doe het al jaren met veel plezier... sokken breien.
Handwerken doe ik al veel en veel langer dan dat ik sokken brei.
Als kind van een jaar of 4, 5, leerde ik van mijn moeder haken.
Ik ben mijn moeder eeuwig dankbaar dat zij mij handwerken leerde!
Mam, bedankt!
Ik begon natuurlijk met eenvoudige dingen, zoals een pannenlap.
Maar al snel was ik kleertjes voor mijn Barbies aan het haken.
Prachtige baljurken, prinsessenjurken, hadden mijn voorkeur, gehaakt van allerlei restanten wol en katoen.
Wat later leerde ik breien.
Eerst zo'n leuke tochtslang ook weer gebreid van de resten wol die mijn moeder over had van het breien van truien, maar daarna lonkten ook voor mij de truien.
Mijn moeder breide de prachtigste truien met ajour- en kabelmotieven.
Dat wilde ik ook kunnen.
Mijn eerste trui werd een combinatie van haken en breien.
Een trui met lange gebreide boorden en een leuk gestreept patroon gehaakt met vleermuismouwen.
Vele truien volgden, gebreid, gehaakt en nog meer combinaties.
Ik heb zelfs een visserslamp gehaakt, het kon niet op.
Later, eenmaal getrouwd en zelf moeder van twee zoons, ging ik ook voor onze jongens truien breien, een bedsprei haken, gordijnen voor in huis haken, etc. etc....
Heerlijk vond ik dat en nog steeds.
Steekje voor steekje iets creëren geeft mij enorm veel voldoening.
Behalve dat het een heel prettige bezigheid voor mij is, geeft het veel rust en ontspanning om mee bezig te zijn, meditatief, en het resultaat is nog leuk en nuttig ook.
Sokken breien vond ik niet zo leuk, met vier pennen, nee, niks voor mij.
Maar.... met mijn hoge wreef en brede voeten waren leuke kleurige damessokken uit de winkel niet aan mij besteed; ze zaten altijd te strak, dus kocht ik altijd herensokken, die ik toch vaak behoorlijk saai vond.


Toen leerde ik de 'magic loop methode' kennen, sokken breien op een rondbreinaald en dat was mijn ommekeer.
Ik ben sokken gaan breien en nooit meer gestopt.
Hier zie je mijn voorlaatste paar sokken op de rondbreinaald staan:






Een goede uitleg van de 'magic loop methode' vond ik op YouTube...




Voordeel van deze 'magic loop methode' vind ik tevens, dat deze breiwerkjes makkelijk mee te nemen zijn.
Om te voorkomen dat de naald helemaal doorgetrokken wordt en de 'loop' in mijn steken getrokken wordt, doe ik een veiligheidsspeld door de 'loop' als ik mijn breiwerkje in de tas stop.


Er zijn zoveel leuke kleurige sokkenwolletjes te koop, daar kun je veel plezier aan beleven, want met al die kleurtjes ontstaan de 'patroontjes' ook nog eens vanzelf.
Zodra ik ergens in een handwerkwinkel mooie dunne sokkenwolletjes zie, voor naald 2,5 en ergens helemaal verliefd op wordt, koop ik ze.
Ik heb dus steeds een leuk voorraadje liggen.
Ik brei maat 41, dus twee bolletjes van 50 gram of één bolletje van 100 gram is genoeg voor één paar sokken.
Een goed basispatroon vond ik op de website van Wolhalla, een online winkel waar de meest schitterende kleurige sokkenwol te koop is.
Omdat ik een hoge wreef van de voet heb, hanteer ik de tip aldaar om bij de spie iedere 4e naald te minderen.
Dit resulteert in heel prettig zittende sokken.
Tevens vond ik daar een handige matentabel om mee te werken.


Tip 1:
Vind je de boord vaak te strak om je been zitten?
Zet het boord op met twee naalden.
Na de opzet trek je de extra naald er meteen weer uit en breit verder op je rondbreinaald.
De eerste toer steken is dan wat ruimer en zit niet zo strak om je been.


Omdat ik al breiende, vaak breiende, last kreeg van mijn rechterarm (steeds dat omslaan) ging ik op zoek naar een andere breimethode en vond het continentaal breien.
Bij het sokken breien volgens het basispatroon, zonder ajour of kabels, smokkel ik met de averechtse steken, zodat ik makkelijker en sneller kan breien, maar dan komen de steken gedraaid op mijn naald.
Ik ben daar nu helemaal aan gewend en het breit makkelijk.
Ga ik met truien aan de gang, dan brei ik nog met de ouderwetse Engelse methode (omslaan).



Ook over het continentaal breien vond ik op YouTube een duidelijke uitleg....




Tip 2:
Gaten bij de overgang van de hiel naar de voet?
Neem in de knik, daar waar je dat gat ziet ontstaan, twee extra steken op!
Die werk je dan weer weg in de mindering van de spie van de voet.
En weg is je gaatje!


Op YouTube zijn legio filmpjes te vinden omtrent sokken breien, in het Nederlands, maar kijk je in het Engels, dan vind je nog veel meer.


Zelfs via bol.com kun je sokkenwol kopen, wist je dat?






Nou vraag je je misschien af... 'wat doet een item over sokken breien op een spirituele website?'
Daar kan ik meerdere argumenten voor geven.
Zoals ik al noemde, is breien en haken en dus ook het breien volgens bovenstaande methode in een eenvoudig basispatroon, een zeer meditatieve bezigheid, het brengt rust en ontspanning.
Je kunt het jezelf echter net zo makkelijk of moeilijk maken als jij wilt.
Je kunt patronen inbreien met reliëf, ajour of kabels of je laat het bij het basispatroon, wat jij wilt, wat past bij jouw smaak en gekozen wolletjes.
Creativiteit, iets creëren, steekje voor steekje, helpt je in het proces om te leren je leven vorm te geven, je leven te creëren.
Wie creatief kan denken, oefent zich namelijk ook in visualisatie, je voorstellen hoe iets eruit gaat zien, nog voordat het er is.
Je oefent jezelf in stappenplannen maken om datgene wat je je voorstelt ook uit te voeren en je leert uitdagingen aangaan, problemen oplossen, iets wat in het dagelijks leven heel waardevol is.
Bovendien, is het belangrijk om naast je spirituele ontwikkeling je ook met heel aardse bezigheden bezig te houden.
Het gaat om een balans tussen materie, het aardse, en de spiritualiteit.
Dat geldt ook als je met bloesemremedies werkt bijvoorbeeld, daar dient iets heel aards tegenover te staan, bijvoorbeeld het werken met edelstenen en/of Spagyriek (bijvoorbeeld de mineralencomplexen).
Balans dus...
Naast aandacht voor spiritualiteit, moet je het fysieke, lichamelijke, aardse, zeker niet vergeten.
Je lichaam en geest goed verzorgen, voeding, kleding, je huis en tuin, financiën... het is de basis van je bestaan hier op aarde.
Bouw je niet goed aan een aardse fundering, dan is het bezig zijn met spiritualiteit te vergelijken met het bouwen van luchtkastelen.
Lijkt allemaal heel sprookjesachtig, maar intussen is er geen enkele houvast en kunnen er zweverige situaties ontstaan die niet meer te bevatten zijn.
Lekker warm zittende zelfgebreide sokken brengen je aandacht naar je voeten, naar het aardse, en dat is hard nodig als tegenhanger van spiritualiteit.



Sokken, sokken, sokken... heerlijk...
Leuke vrolijke kleurtjes hè?
Deze noem ik mijn sprookjessokken, of elfensokken...



Ben je, net als ik, aangestoken met het sokkenvirus?
Dan wens ik je héél veel breiplezier!




(Donaties om het voortbestaan van Nymphaea te ondersteunen zijn van harte welkom via paypal.me/nymphaeasc
Via de bol.com links aldaar producten kopen, of dat nu die van de links zijn of andere producten, het kost jou niets extra's, maar levert een kleine commissie op voor Nymphaea.
Alvast heel hartelijk dank! )



Geen opmerkingen:

Een reactie posten