zondag 17 februari 2019

Een nieuw begin: kleur- en techniekstudie voor Kali-Yantra







De afgelopen dagen ben ik begonnen met een eerste kleur- en techniekstudie voor een traditionele Kali-Yantra. De opzet voor deze Yantra is vast omschreven in vorm en kleurgebruik om een bepaalde energie te creëren, om deze energie aan te roepen. Ik heb een flinke verzameling aan kleurpotloden van diverse merken en kleuren gouache van Winsor & Newton in huis. Daarbij nog een aantal metaalkleuren gouache van Talens. Al langere tijd loop ik met het plan rond om kleurpotlood te gaan combineren met gouache. Dat heb ik al eens eerder gedaan, in mijn studietijd en na een cursus Tangka-tekenen en -schilderen ook nog eens. Dat beviel me toen goed, maar heb toen een tijdje gekozen voor het gemak van brush penseelstiften van Faber Castell als aanvulling op kleurpotlood. De kleurafstemming van deze stiften op de kleurpotloden bevalt mij persoonlijk (nog) niet zo goed. Na nu weer een tijdje alleen in kleurpotlood gewerkt te hebben (afgezien van goudkleurige gouache), begint de behoefte aan het werken met gouache weer te kriebelen. Alleen gouache is een mogelijkheid, en heeft, net als kleurpotloden, erg veel mogelijkheden te bieden in effecten en verfijndheid. Jaren geleden heb ik geleerd om Tangka's te tekenen en schilderen volgens de Boeddhistische Karma Gadri-stijl bij Marian van der Horst. Daar werkten we met gouache in een prachtige stijl die mooi aansluit bij mijn kleurtechniek met kleurpotlood. Deze twee technieken kunnen elkaar mooi aanvullen en dat wil ik nu gaan gebruiken.
Om er weer even in te komen en ook de kleuren goed op elkaar af te stemmen, ben ik een kleurenkaart gaan maken. Heerlijk om te doen! Ik kan al genieten van het spelen met kleuren en technieken, al ben ik nog niet op mijn eigenlijke tekening aan het werk.
Mijn eerste poging heb ik inmiddels opzij gelegd, bovenstaande foto is er eentje van mijn tweede insteek en deze bevalt me wel. Ik heb gespeeld met verschillende goudkleuren, diverse ondergronden in kleurpotlood, waardoor de kleur goud ook weer iets verandert. Ik heb verschillende zilverkleuren opgezet, om straks goed te kijken welke het mooiste is bij de andere kleuren en ik ga ook daar nog ondergronden onder zetten om het effect te bekijken.
Meerdere kleuren geel gecombineerd in kleurpotlood en gouache, het aangeraden Karmijnrood met wit gemengd tot roze is uitgeprobeerd in diverse samenstellingen en zo ga ik verder.
Uiteindelijk krijg ik kleuren en technieken die ook in andere Yantra's te gebruiken zijn.

Het boek 'Werken met Yantra's' van Marga Walburg en Hermien Elings beschrijft tien van die traditionele Yantra's, waaronder de Kali-Yantra.
Volgens de aanwijzingen in dit boek worden de Yantra's met gouache ingekleurd, op een vlakke, effen, manier. Ik wil deze kleuren, en daarmee de Yantra, meer leven geven, een sprankeling, zoals de energie van deze Yantra voor mijn gevoel ook in zich draagt.
Ik gebruik dus de aanwijzingen voor het tekenen en de te gebruiken kleuren uit dit boek, maar de techniek pas ik aan, aan mijn voorkeur op dit moment.

Buiten het tekenen en inkleuren van de Yantra, biedt dit boek aanwijzingen voor meditatie op je tekening als deze af is. Ikzelf vind het meditatieve pad tijdens het maken van de Yantra zeker zo belangrijk. De gebruikte kleur- en schildertechniek sluit daarbij aan en versterken de meditatieve werking van deze Yantra op een manier die je uit je dagelijkse beslommeringen haalt en de energie van deze Yantra op je in laat werken.

Het boek waarmee ik werk:






Achter op het boek staat te lezen:

Een Yantra is een hulpmiddel bij meditatie en kan gebruikt worden om gedachten te concentreren. Je kunt daardoor losraken van je dagelijkse beslommeringen. Een Yantra heeft een symmetrische opbouw. De lijnen in een Yantra vormen patronen die symbolische betekenissen hebben, en deze patronen krijgen een nog specifiekere werking door de kleuren die je hen kunt geven. Een Yantra werkt in op het onderbewuste. Het onderbewuste is onbegrensd en daardoor is de werking van een yantra onbegrensd. Beelden zeggen de geest meer dan woorden.
Met dit boek leer je zelf Yantra's tekenen en schilderen. Na de voorbeeldyantra kun je tien verschillende Yantra's uitwerken: tien verschillende wegen die naar ware kennis voeren.



Werking / energie van Kali:
Helpt ongewenste gewoontes te veranderen, helpt angsten te overwinnen, verdrijft depressieve gedachten, zorgt voor vernieuwing van energie en voor spirituele groei.




Misschien vind je het leuk aan te schuiven en mee te tekenen, kleuren, schilderen, ontdekken, voelen, ervaren?
Je kunt ook alleen komen kleuren en/of schilderen als je niet wilt tekenen.





Voel je welkom een of meerdere afspraken te maken en mee te doen, waardoor jij je verder kunt ontwikkelen met behulp van de energie van Kali.



Aanvullend:

Tijdens en na het tekenen en inkleuren van de Yantra zal ik een bijbehorende elixer en essence maken. Als je interesse hebt, kan ik je de beginselen van het maken van zo'n elixer en essence leren.



Wat heb je nodig?

Eigenlijk niets anders dan de intentie open te staan voor de energie van Kali, ervoor te gaan en iets nieuws te ervaren.
Heb je zelf tekenspullen? Breng ze mee. Schaf er in het voren niets speciaals voor aan, alles is aanwezig in huiskameratelier Nymphaea. Je kunt altijd nog kijken wat je eventueel later nog wilt aanschaffen.
Ook als je liever met ander tekenmateriaal werkt, zoals stiften, breng ze mee! Je krijgt handvatten om je eigen werkwijze te ontdekken en/of toe te passen.



Afspraken maken kan voor de volgende dagdelen:

maandag 09.30-12.30 uur en/of 13.00-16.00 uur
dinsdag 09.30-12.30 uur en/of 13.00-16.00 uur
woensdag 09.30-12.30 uur en/of 13.00-16.00 uur of 19.30-22.30 uur
donderdag 09.30-12.30 uur en/of 13.00-16.00 uur
vrijdag 09.30-12.30 uur en/of 13.00-16.00 uur

Groepsgrootte maximaal 4 personen.
Individueel is ook mogelijk.



Kosten:

€ 20,- per dagdeel.
Korting mogelijk bij meer dagdelen per week (in groepsverband) en/of wanneer je budget (gezamenlijk inkomen ≤ minimumloon) dit niet toelaat.




Lijkt dit je interessant? Maak een afspraak via email
nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com
of middels het contactformulier op deze website (rechterkolom)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten