vrijdag 17 mei 2019

Liefde voor boeken


Als ik een boekenkast bekijk zie ik ongeveer dit...


'Whimsey Trove - Treasure Hunt' van Aimee Stewart



Boeken... ze hebben me altijd geboeid. Als kind begon dat natuurlijk met verhalen, romans. Mijn geboeidheid lag bij boeken die iets te maken hadden met 'fantasie'. Fantasie is iets wonderlijks.
Want wat is 'fantasie'? Volgens Wikipedia is fantasie verbeeldingskracht (het vermogen om je in te leven in situaties of om verhalen te bedenken), een verzonnen verhaal, een voorstelling in de eigen gedachten of een muzikale vorm met een betrekkelijk vrije vorm, maar die laatste laten we hier even buiten beschouwing. Het genre 'Fantasy' in boeken gaat over verzonnen werelden en wezens, waar magie vaak ook een rol speelt.

Tja... wat is fantasie in de ogen van een kind dat meer 'ziet', 'hoort' en 'weet' dan 'normaal' gevonden wordt? Als je beschikt over paranormale gaven zijn fantasie en werkelijkheid zeer relatieve begrippen. En als je dan ook nog 'beschuldigd' wordt van een rijke fantasie, waarbij 'men' vindt dat je de werkelijkheid uit het oog verliest, 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg' een opmerking is die je vaker hoort dan je lief is, dan is die fantasie een beladen begrip. Wanneer je dan besluit je te verdiepen in wat door de grote massa mensen als 'werkelijkheid' beschouwd wordt - je wilt tenslotte niet 'gek' gevonden worden - en wat voor hen als 'fantasie' bestempeld wordt, dan is de wereld van de boeken en de 'verzonnen' verhalen natuurlijk een prachtige wereld om je in terug te trekken, want daar mag en kan kennelijk alles en is niks gek genoeg. Ik heb ze verslonden, die boeken, heerlijk! En nog kan ik me verliezen in verhalen vol 'fantasie'.

De beschrijving van fantasie door Wikipedia is mijns inziens dus niet dekkend, het zou zoiets moeten zijn als een verhaal dat door de grote massa aan mensen, op het moment van ontstaan van het verhaal, (nog) betiteld wordt als 'verzonnen'. Want misschien is iets wat voor de ene mens fantasie is, voor de andere mens wel werkelijkheid.

Het Science Fiction genre is een genre dat in wezen best veel overeenkomt met 'Fantasy', alleen speelt het vaak in de toekomst met technische hoogstandjes, waar het Fantasy genre vaak een min of meer historisch getinte of juist hedendaagse setting heeft. Veel in onze wereld is ontstaan vanuit fantasie van mensen. Mensen moeten iets bedenken, iets 'uitvinden', om zich verder te kunnen ontwikkelen. Zonder fantasie zou er totaal geen vooruitgang zijn in de ontwikkeling van de mens. De wetenschap kan alleen maar vooruitgang brengen als de wetenschapper beschikt over een flinke dosis fantasie. Jules Verne was met zijn boeken zijn tijd ver vooruit. George Orwell met zijn '1984' kwam akelig dicht bij de werkelijkheid in zijn verzonnen plot of hadden die schrijvers een vooruitziende blik? Een gave? Waren zij voorzien van paranormale gaven? Of waren zij in staat om iets uit het universum op te pikken waar de wereld pas jaren en jaren later aan toe was om op te pikken?

Horrorverhalen, als zijnde een ander facet van het fantasieverhaal, gaan me vaak toch te ver, de sensatie van geweld en bloederigheid gaat mijn smaak te buiten, hoewel Stephen King natuurlijk een meester is en zijn boeken her en der ook onder het horror genre ingedeeld worden.

Historische romans die duidelijk de historische levenswijze naar voren brengen, en natuurlijk de beleving van de personages in het boek belichten...
Avonturenromans die gaan over het ontdekken van nieuwe werelden, het zoeken naar verloren schatten...
Sprookjes, mythen en legenden...
Kinderboeken... super! Ik lees ze nog steeds met veel plezier, tenminste als het dezelfde genres zijn als hierboven genoemd.
O...





... ik ben geboren met een leeslijst die ik nooit van z'n lang zal ze leven uit ga krijgen...

Een ander genre boeken van mijn voorliefde zijn de detectives en psychologische thrillers. Spannend, ja natuurlijk, een puzzel oplossen, leuk, maar wat mij dan weer vooral boeit is de reden waarom mensen aan het moorden slaan, wat is hun motief, wat is hun drijfveer, welke psychologische achtergrond heeft iemand, hoe komt iemand er in vredesnaam toe om een ander om het leven te brengen?
Historische detectives... super en al helemaal als ze te maken hebben met Engelse of Keltische setting zoals de 'Father Cadfael Mysteries' van Ellis Peters of de boeken van Peter Tremayne.

Oorlogsromans en spionageromans daarentegen, waar moord en doodslag aan de lopende band aan de orde is, daar heb ik moeite mee, op een paar boeken na, zoals 'Het Dagboek van Anne Frank' en 'Sophie's Keuze', die dan weer vooral op de belevingswereld van de hoofdpersoon ingaan. Maar dat vind ik dan ook wel genoeg om gelezen te hebben. Ik gruw van oorlogsboeken. Oorlog is, mijns inziens, de te ver doorgevoerde overtuiging van iemand of een groep mensen die men koste wat kost een ander op wil leggen. Oorlog begint met oorlog in jezelf, gebrek aan respect voor een ander, een gebrek aan verdraagzaamheid, doorgevoerde overtuigingen en angst dat de ander jou kan overheersen, jou met jouw ideeën en levenswijze teniet kan doen, het summum van verzet, in mijn ogen dan. Ik wil daar geen verhalen over lezen omdat het gewoon te gruwelijk is, ik kan simpelweg niet tegen machtsmisbruik, (tja, mijn numerologische levenslesgetal is een 8) maar ik besef dat moorden in detectives en psychologische thrillers misschien hetzelfde zijn in een beginstadium. Ik besef ook dat er bij iedere mens een moment in zijn of haar leven kan zijn dat hij of zij zich zo enorm bedreigd kan voelen dat er een knop omgaat en hij of zij ertoe in staat is andere mensen iets aan te doen, ja misschien zelfs wel doden. Het is een psychologisch iets. Afgezien van die mensen die dit soort daden begaan vanuit een totaal verwrongen geest die moord en doodslag gewoon leuk lijken te vinden, gaan voor de kick die het voor hen geeft. Afijn... hoe kijk je ernaar... ook dat heeft te maken met je eigen psychologische achtergrond en je eigen overtuigingen en opvattingen.

Zoetsappige romantische verhalen? Bouquet-reeks, doktersroman, streekroman? Niet aan mij besteed, heb ik dus echt totaal niks mee. Ja, ik heb er wel gelezen hoor. Maar... voor mijn gevoel... Eentje gelezen, allemaal gelezen... Maar dat was jaren en jaren geleden, misschien eens tijd die boeken nu eens met de ogen van nu te bekijken. Er zijn zeker kwalitatief goed geschreven boeken over het liefdesleven.
Humor en satire? Als het vermaak maar niet bewust ten koste gaat van anderen, want dat raakt een pijnpuntje van me. Respect voor de medemens is voor mij een groot goed, ongeacht zijn of haar overtuigingen, want ook die komen ergens vandaan en voor je er erg in hebt sta je zelf een keer in zijn of haar schoenen. George Orwell heeft de grote aanval op de politiek, de gang van zaken in de communistische maatschappij van de Sovjet Unie, met zijn 'Animal Farm' wel heel mooi weten te verpakken, een boek dat ook prima te lezen is zonder je te verdiepen in de politieke samenhang. Hij wijst met zijn boek duidelijk op de gevaren van een bepaalde gang van zaken in een maatschappij, door de dieren in het verhaal menselijke trekken te geven. Een soort fabel dus.
Afijn, nog meer boeken waarschijnlijk die eens bekeken mogen gaan worden met andere, meer hedendaagse en verder ontwikkelde, ogen, hoewel het me nog niet trekt daar energie en tijd in te gaan steken. Kiest niet iedereen zijn of haar boeken naar eigen voorkeur? Het kan een verademing zijn eens van het gebaande pad af te slaan, een nieuwe wereld te ontdekken, dat wel natuurlijk... Ach, er komt op je pad wat op je pad komt... er is zoveel te lezen, zoveel interessant... Het leven is simpelweg te kort om alles te doen, alles te lezen, wat er interessant is... Ik denk dat ik die alchemie en de onsterfelijkheid maar eens goed moet bestuderen... en... er is altijd nog reïncarnatie... Nou nog alles bewust onthouden van die andere levens, dat scheelt weer tijd in een leven... Ach... wat is tijd als je een tijdmachine zou hebben? Hoe lang nog voor die ontdekt wordt?

Romans waar kunstenaars een hoofdrol spelen, ook weer zoiets interessants. 'Duma' van Stephen King heb ik natuurlijk verslonden... De geest van de kunstenaar is doortrokken van fantasie, van 'anders' kunnen kijken naar de werkelijkheid, de kunstenaar is een schepper van nieuwe werelden, of geeft een weergave van zijn of haar beleving van de werkelijkheid, met de vraag 'wat is werkelijkheid?' natuurlijk ergens in het midden latend. Scheppen we niet allemaal onze eigen werkelijkheid?
Biografieën... zeer interessant... wat bezielt iemand om te doen wat hij of zij doet? Ik heb op dit moment een biografie van Edward Bach (de grondlegger van de Bach Bloesemremedies), door Nora Weeks, weer eens opgepakt. Zeer boeiend te (her)lezen over zijn ontdekkingen en hoe hij daartoe kwam.

Ik heb je even meegenomen op mijn tocht door genres in mijn boekenkast, maar waar ik nog verder de verdieping in duik, daar zijn we nog niet beland. De spirituele romans, die vertellen over de ontwikkeling van inzichten in het bestaan van de mens, verhalen die mythen en legenden als basis hebben, etc..
En dan nog de boeken die niet verhalend zijn, maar vertellen over onderwerpen die ik hierboven besproken heb, boeken die vertellen over alles wat in desbetreffende boeken naar voren kan komen. Mijn boekenkasten staan verder vol met boeken over numerologie, astrologie, mandala-tekenen, bloesemtherapie, spagyriek, alchemie, bomen, planten en plantgeneeskunde, mythen, etc. etc.

Misschien dat je nu een beeld hebt van de inhoud van mijn boekenkasten en ja, daarvan kan ik er nooit genoeg hebben...





Sommige meiden dromen van een grote walk-in kledingkast in hun slaapkamer, ik droomde van een walk-in bibliotheek in de mijne, het werd een heel huis vol boeken. Er kan nog meer bij... maar of manlief daar blij mee is... ach, hij is wat gewend intussen na bijna 30 jaar samenzijn. Ik hoor 'm nog zo zeggen... geen boeken in de slaapkamer... en nu? Op de bedrand, naast het bed en aan het voeteneinde van het bed 3 grote boekenkasten... tja... en niets is tegen zijn wil en zonder zijn toestemming daar neergezet hoor, hij heeft er zelf zelfs aan meegeholpen, hij heeft die boekenkasten in elkaar gezet. En zo wordt de wereld van de boeken steeds verder uitgebreid, stap voor stap, boek voor boek... O, wat kan ik genieten van een huis vol boeken.

En ja, we hebben nu natuurlijk de e-reader... daar staan er ook nog eens een stuk of 3000 in, geloof ik, dat scheelt weer kastruimte, maar heel eerlijk...? Geef mij maar een boek in handen, daar gaat magie van uit.

Wat betekenen boeken voor jou?
Laat hieronder een reactie achter (mag anoniem hoor), ik ben heel benieuwd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten