dinsdag 19 mei 2020

I AM: Tangle patroontje 03





Na de postkaarten met Keltische knopen maar eens wat anders, sinds lange tijd weer eens met een tangle patroontje aan de slag, wederom op een postkaart (A6 formaat).
Ik ben maar gewoon eens begonnen met de eerste die ik tegenkwam op de website Tangle Patterns, wederom een schatkist aan inspiratie.
Boeken, het internet... ze bieden heel veel inspiratie voor de creatieve mens.
Heerlijk!
Je hoeft nooit om inspiratie verlegen te zitten.
En wat nou zo leuk is... je begint gewoon ergens mee, tekent misschien na wat aangeboden wordt, maar heel vaak wordt je als vanzelf een pad op geleid dat bij jou past.
Jij geeft er je eigen vorm en kleur aan en je gaat jezelf gaandeweg steeds verder creatief ontwikkelen.
Zo ontstaan er steeds meer nieuwe creaties.

Het tangle patroontje wat ik dit keer gebruikt heb is '03'.
Wegens copyright kan ik het stappenplan, om dit te tekenen, niet hier op mijn website laten zien.
Volg je de link '03', dan vind je beschreven hoe je het patroontje kunt tekenen.
Het tangle patroontje is ontworpen door Ai Ling Hung uit Taiwan.
Zij is een CZT, een Certified Zentangle Teacher, opgeleid dus door Rick en Maria van zentangle.com.
Voor dit tangle patroontje heeft zij zich laten inspireren door de snoer lampjes die zij in haar kerstboom hing.
De benaming '03' komt van de basisvorm van het patroontje: de 3 komt van het snoertje, de 0 van de lampjes; Ai Ling: "Net zoals de decoratie, met lampjes aan een snoer rond de kerstboom, ons warmte, licht en hoop brengen. Wauw, mooie drie dingen in ons leven."
Ik heb het patroontje gebruikt om een vlakvulling te maken over de hele postkaart.
Door bepaalde vlakjes niet in te kleuren is het woord 'I AM' ontstaan.
Op zekere afstand is dat iets beter te herkennen...




De idee om motiefjes wit te laten, ontstond tijdens het inkleuren van de eerste rij motiefjes.
Het vormen van een tekst in het wit, was de volgende stap in mijn gedachten.
Maar welke tekst?
Tijdens het proces in herstel van slokdarmkanker (na chemo's, bestralingen en zware operatie) heb ik gemerkt hoe belangrijk het is om goed geaard te zijn.
Dat gaat trouwens bijna vanzelf, omdat het lichaam gewoon alle benodigde aandacht vraagt.
Bovendien speelt angst een rol in dit alles, angst om het voortbestaan als mens in dit leven, angst ook voor terugkeer van kanker.
Een existentiële angst dus.
Waar ik toch behoorlijk positief in het leven te sta, vooral aandacht geef aan dat wat goed gaat, dankbaar ben voor en vooral geniet van heel veel dingen in het leven, steekt deze angst toch af en toe, in meer of mindere mate de kop op.
Heel logisch natuurlijk, zeker als je bedenkt dat ik in eerste instantie door de reguliere zorg opgegeven was.
Met alles wat er daarna langs kwam, tot nu 'genezen verklaard', was een emotionele achtbaan.
Het voeden en stimuleren van de eerste chakra is dus heel erg belangrijk in deze.
Fysiek gezien moet mijn lichaam op celniveau, DNA niveau, helen, maar ook geestelijk en emotioneel gezien liggen er veel aandachtspunten bij dat eerste chakra, de basis van het bestaan, de fundering.
'I AM' is een basis affirmatie die bij het eerste chakra hoort.
Helaas had ik net iets te weinig kolommen op papier staan om de M goed vorm en breedte te geven, maar met het tussenvlakje tussen de poten van de M hoger dan bij een H het geval zou zijn, hoop ik dat de M herkenbaar is geworden als dusdanig.
Ik als tekenaar weet dat het een M is, dus ik lees er een M, en dat is voor mij voldoende.

Dit keer heb ik het tangle-patroontje eens niet ingekleurd met kleurpotloden, maar met Stabilo fijnschrijvers.
Ik had ze toch nog liggen.
Niet helemaal mijn ding, heb ik gemerkt; ik ben toch echt meer een kleurpotloden-mens, maar nooit verkeerd iets uit te proberen en misschien moet ik gewoon even wennen aan het werken met stiften.
Het inkleuren van vlakken met stift is niet mijn ding.
Ik wil geen strepen krijgen en zo, geen elkaar overlappende streken.
Je kunt dat voorkomen door bijvoorbeeld te gaan stippelen of, zoals ik dit keer gedaan heb, meermaals over elkaar heen gaan met het kleuren om een egaal ingekleurd vlakje te krijgen.
Nadeel vind ik dan wel dat de kleuren ook meteen een stuk donkerder worden.
Ik heb kleurovergangen gemaakt door snel per vlakje te werken.
De eerste kleur als basis opzetten, er dan met een donkere kleur deels overheen en dan met de eerste kleur de overgang vervagen.
Aangezien deze Stabilo fijnschrijvers niet watervast zijn, lossen ze ook weer op als ze vochtig worden van een andere kleur fijnschrijver en daar kun je dus handig gebruik van maken.

Voor andere manieren van het maken van kleurovergangen met Stabilo fijnschrijvers, moet je dit filmpje echt even bekijken (het filmpje begint met kleurovergangen maken met kleurpotloden van Stabilo, maar dat wil ik je zeker niet onthouden, dus bij deze het hele filmpje):





Wil je zelf aan de slag om je tanglevaardigheden te vergroten en inspiratie op te doen, en wil je niet vanuit het internet werken, kijk dan eens wat er allemaal aan boeken te verkrijgen is bij bol.com...




Ga je in de Engelstalige tangle boeken snuffelen, dan vind je nog veel meer inspiratie.



Sakura Zentangle Original Tool Set 12 Sakura Zentangle Original tile set 20 witSakura Zentangle Renaissance tool set 11

Pennen, fijnschrijvers en zogenaamde 'tiles' (de originele vierkante papieren 'tegels') om te gebruiken bij het tekenen van tangle patroontjes, volg onderstaande link:
De originele SAKURA zentangle producten


Er rust copyright op al mijn tekeningen en workshops!
Tekeningen en beschrijvingen van tekeningen en kleurtechnieken mogen op geen enkele wijze voor eigen dan wel commercieel gebruik gedeeld worden met derden.

Wel mag je met een link verwijzen naar deze website of deze pagina.
Graag zelfs!

Donaties voor het persoonlijk gebruik van deze korte online workshop, om het voortbestaan van Nymphaea te ondersteunen, zijn van harte welkom via paypal.me/nymphaeasc
Via de bol.com links aldaar producten kopen, of dat nu die van de links zijn of andere producten, het kost jou niets extra's, maar levert een kleine commissie op voor Nymphaea.
Alvast heel hartelijk dank!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten