dinsdag 28 juli 2020

2020-09 Zentangle - Orb Spiral



Een Zentangle-tussendoortje op een blanco (Hema-)postkaart.
Niet op een zwarte 'tegel', zoals in het instructiefilmpje hieronder, maar een variatie op 'gewoon' wit papier, niet in zwart-wit, maar in kleurpotlood (de oude serie Bruynzeel Design)...






Ik werd geïnspireerd door dit filmpje van zentangle.com:




Synchroniciteit... grappig... deze zentangle kwam op mijn pad na een paar dagen dat ik vervelend last had van draaiduizeligheid. (Onderzoek naar medische oorzaak loopt hoor. Hb is netjes, 7.7, wat al goed gestegen is sinds de operatie en een aanduiding dat opname van voedingsstoffen door buismaag en darmen nu wel goed is. En het is ook geen evenwichtsmigraine, omdat het langer dan 3 dagen aanhoudt. Wat wel...???) Zou er, psychosomatisch/spiritueel gezien, enige herkenning te vinden zijn? Ik ga op onderzoek...


Ruediger Dahlke schrijft in zijn boek 'Ziekte als Symbool - Handboek psychosomatiek' het volgende over evenwichtsstoornissen:


Symboliek
  • Verschillende, elkaar tegensprekende informaties komen in de centrale samen; bijvoorbeeld zeeziekte, met de bijbehorende duizeligheid: de ogen melden rust, het evenwichtsorgaan slingerende bewegingen;
  • zich op een hellend vlak voelen; 
  • zich de eigen positie niet bewust zijn;
  • zich voor de gek houden wat het eigen aanpassingsvermogen aangaat;
  • zich niet in zijn element voelen;
  • te snelle bewegingen voor het eigen bewustzijn;
  • zijn ogen niet kunnen vertrouwen;
  • uit zijn evenwicht zijn, verscheurdheid, tussen twee beslissingen weifelen;
  • de duizeligheid is de vader van het vallen, en de val is het oertrauma van de mens (zondeval);
  • het plezier in het duizeleren: de dansvloer en in allerlei kermisattracties staan voor de verleiding van het duizelen;
  • zich iets wijsmaken.


Behandeling
  • De informatie met elkaar in overeenstemming brengen, bijvoorbeeld bij zeeziekte: op het schip aan dek gaan en de bewegingen van het water bewust waarnemen of de ogen dichtdoen en als foutbron uitsluiten;
  • zich aan de wankele bodem toevertrouwen en meedeinen;
  • zich bewust aan het vreemde element toevertrouwen, zich eraan overgeven;
  • snelheid aanpassen en overeenkomstig de eigen verwerkingssnelheid verminderen;
  • zich uit het (schijnbare) evenwicht laten brengen, zich aan de ware feitelijkheden toevertrouwen en op een nieuw, realistischer niveau een nieuw evenwicht vinden en beslissingen treffen;
  • innerlijke kijk (en instelling) op de situatie ontwikkelen.

Vervulling
  • Zich aan de situatie overgeven.


Hier kan ik wel wat mee. Natuurlijk ben ik uit mijn evenwicht gebracht door het hele proces met slokdarmkanker. Het duizelt me letterlijk en figuurlijk. Ik wil sneller in mijn herstel dan ik kan, ik moet mijn snelheid aan mijn eigen verwerkingssnelheid aanpassen. Dit alles volgt op een terugslag na een veel te vol geplande week met allerlei nieuw genomen stappen. Ik wilde voorbereid zijn op de vier weken vakantie van manlief, om samen meer te kunnen ondernemen, maar nu kan ik juist minder. Ik moet rustiger aan doen, rustiger dan ik zelf eigenlijk wil. Ik wil zo snel mogelijk weer naar 'een normaal', maar dat kan nog niet. Het is eigenlijk allemaal heel logisch als ik de beschrijvingen van Ruediger Dahlke zo lees. Mijn ziel geeft mij informatie via mijn lijf. Dat vertaalt zich tevens in dat wat op mijn pad komt en laat zich zien in de tekeningen die ontstaan.

Dan wil ik de spiraal nog even symbolisch bekijken... de spiraal is een symbool voor ont-wikkeling, een symbool ook voor het levenspad dat zich steeds weer laat zien in cycli van gebeurtenissen en verwerking, waardoor we kunnen leren en groeien. De spiraal voert ons langs wegen van ervaring, leren, verdiepen, loslaten en weer verdergaan.
Voor de Kelten was de spiraal ook het symbool voor de zon en voor de Godin, de baarmoeder, vrouwelijke slangenkracht, voortdurende verandering en de evolutie van het universum.

Samengevat laat deze tekening mij zien dat ik de situatie mag aanvaarden zoals deze is, dat ik niet sneller moet gaan dan ik zelf kan verwerken (ik had natuurlijk al ontdekt dat dat ook niet gaat, en een terugslag tot gevolg heeft als ik wel sneller wil). Wat is 'normaal'? Dat zal voorlopig nog wel even aan verandering onderhevig blijven.. me overgeven aan de situatie... leuke uitdaging... mmmmm....







Kijk ook eens in mijn GALERIE welke tekeningen (en andere dingen) ik nog meer gemaakt heb en laat je inspireren.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten