maandag 8 oktober 2018

CV update: Cursus The Book of Kells






Vandaag een zeer interessant begin gemaakt met de online cursus 'The Book of Kells' van het Trinity College in Dublin.
Ik ga deze cursus vooral doen om mijn nieuwsgierig naar The Book of Kells te volgen. En wie mij kent weet dat ik door cursussen en opleidingen meestal geïnspireerd wordt tot nog meer zelfstudie, als ik maar de juiste handvatten en richtingaanwijzers daartoe weet te vinden en ik geloof dat men mij daar rijkelijk van gaat voorzien als ik de lesstof van deze eerste week zo doorblader.

The Book of Kells is een rond 800 na Christus door Keltische monniken geschreven en verlucht manuscript met daarin de vier evangeliën van het Nieuwe Testament. (Keltisch Christendom)  De Keltische motieven die daarin gebruikt zijn bijvoorbeeld, zijn zeer inspirerend en daardoor te gebruiken in Celtic Inspired Design.

Het interesseert me hoe het Christendom het Keltisch gedachtegoed meenam in zijn lering. Want, hoe je het ook went of keert, als deze overname niet gepaard was gegaan met veel overname van paganistisch Keltisch gedachtegoed, dan was dat mogelijk totaal verdwenen en verloren gegaan voor ons. Op dit moment is er een duidelijke opleving gaande in de interesse in paganistische natuurreligies en je kunt het jammer vinden dat de Christenen dat ooit vernietigd en overschaduwd hebben, maar gebeurtenissen in het verleden zijn nu eenmaal zo gelopen zoals ze deden en daar kunnen we niets meeraan veranderen, hoe we ook denken over deze verdringing en gedeeltelijke overname van de Keltische cultuur. Het is aan ons hoe wij daar nu mee omgaan, net zoals dat in onze persoonlijke helings- en bewustwordingsprocessen gebeurt. De oorspronkelijke voor-Christelijke Kelten vertrouwden niets toe aan papier, gaven alles mondeling door van leraar op leerling. De Christenen hebben daarentegen veel aan papier toevertrouwd en daarmee voor ons behouden. Ook in The Book of Kells zien we qua kunstuitingen vele Keltische invloeden en de beschermheiligen van de Keltisch Christenen bijvoorbeeld waren veelal de goden van onze voor-Christelijke Keltische voorouders.
Kells is trouwens een plaatsnaam in Ierland in het graafschap Meath op ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Dublin.
We zien in The Book of Kells dus veel Keltisch geïnspireerde kunst en een prachtig handschrift. Waard om verder te bestuderen in allerlei historische en kunstzinnige aspecten.

Ik verheug me weer op nieuwe kennis, inzichten en ervaringen...

Ook geïnteresseerd in 'The Book of Kells' en ben je de Engelse taal machtig?
Ga dan naar de website van deze cursus op FutureLearning. Misschien kom ik je dan daar tegen en/of mogelijk later in één van de workshops van Nymphaea, waar nieuwe informatie vast geïntegreerd gaat worden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten