maandag 19 november 2018

Orakelkaart voor week 47: 17. Ohn / Stekelbrem



Foto, genomen in het Leurse Bos op 15-11-2018



De liefde voor de bomen zit er al van kinds af aan in. Ik voelde me prettig bij bomen, in het bos, niet bewust bezig met enige energetische werking, hoewel ik dus wel van alles voelde. De liefde voor de natuur is me met de paplepel ingegeven. Waar ik mee opgroeide waren fijne wandelingen in de natuur met onze hond en kennis over welke namen de bomen en andere planten en dieren hadden. Ik genoot van de determineer-sessies met mijn vader. Hoe we aan de hand van beschrijvingen in een boek, met de loep in de hand, nagingen welke wilde plant daar groeide. O, zo'n wonder wat de natuur door een vergrootglas laat zien! Dat voedde tevens mijn bewondering voor de macrofotografie en botanisch tekenen en schilderen en inspireert me nog steeds om de kleine geneugten des levens uit te vergroten, vooral de dingen die we met het blote oog niet of nauwelijks kunnen zien of dat wat zich in ons onderbewustzijn of Hoger Zelf bevindt. Toen had ik al interesse in de vermeende geneeskracht van planten en de traditionele gebruiken daarvan, maar behalve de aankoop van een boek daarover, deed ik er verder niet veel mee.
Die feitenkennis, die zakt snel weg als je daar niet bewust mee bezig blijft. Bij mij althans. In een periode van studeren, verkering, samenwonen, trouwen, kinderen krijgen, huis bouwen, kwam alles op een laag pitje te staan.
Echter... Onze oudste zoon had veel oog voor details en dus ook voor de kleinste aardbewoners onder ons. Ik vergeet nooit meer de dag dat we over de waaldijk fietsten, hij paste nog net voorop in het kinderzitje, ineens intensief wijzend 'mama, stop, kijk daar...' Ik zette m'n fiets op de standaard, hielp hem uit het stoeltje en liep hem achterna naar de berm waar hij kennelijk iets had gezien. Ik moest goed kijken, maar daar zat inderdaad iets kleins, een wants op een grassprietje in de berm. Prachtig! Hij kon daar zo van genieten. Stenen in de tuin werden ook regelmatig omgedraaid om te kijken welke bewoners daar leefden. Pissebedden, duizendpoten, mieren, kikkers en padden, hij vond het prachtig.
Toen de kinderen in de basisschoolleeftijd waren kon ik mijn liefde voor de natuur weer wat meer hervinden, waren we vaak aan de dijk, in de uiterwaarden en in een klein bosje daar, te vinden en was ik met hen het hele jaar door bezig met het aankleden en knutselen voor onze seizoenentafel in huis. Ik genoot ervan en zij kennelijk ook. Beide jongens vonden zo hun schatten aan stenen, schelpen, takken, bladeren, eikels, kastanjes, etc. De oudste was verder meer een observator en tekenaar en de jongste knutselde vooral graag.
De feitenkennis was dan wel weggezakt, maar het gevoel van verbondenheid met de natuur was altijd gebleven, en aangespoord door de kinderen en de seizoenentafel rakelde ik wel weer wat oude kennis op. Ik genoot van deze natuurmomenten. Maar ook dat verwaterde weer. Toen de kinderen ouder werden kwamen daar bij hen heel andere interesses die de boventoon gingen voeren, zoals lego, vrachtwagens en computers en was ik verder druk bezig ons dagelijks leven op de rit te houden. Onze uitstapjes gingen meer richting speeltuinen en pretparken. Dat was zeker ook leuk hoor, daar niet van, maar voor mij was de natuur een gemis zonder dat ik daar toen erg in had.
Na een aantal jaren werd ik steeds zieker, veel migraine-aanvallen en fibromyalgie-achtige klachten, zoals extreme vermoeidheid en spierpijnen, waar men toen in de medische wereld niet precies de vinger op kon leggen. Ik kon bijna niet meer functioneren in mijn dagelijks leven. Ik slikte al zo'n 20 jaar medicatie tegen de migraine, maar dat werkte niet meer en een voor mij nieuw medicijn zorgde voor een heel akelige reactie. Ik zocht hulp bij een arts-acupuncturist en daar bleek dat er ook een stevige candida-infectie in mijn lijf zat en dat ik last had van hypoglycemie (een te lage bloedsuikerspiegel, vaak de voorbode van suikerziekte). Acupunctuur behandelingen, neuraal-regulatie therapie, voedingssupplementen en een streng gist- en suikervrij dieet hielpen me van de ergste klachten af. Omdat ik mijn leven toen over een andere boeg wilde gooien, om niet alleen bezig te zijn met symptoombestrijding, maar ook daadwerkelijk dingen in mijn leven wilde veranderen, waardoor de oorzaak van de klachten weggenomen kon worden, ging ik mij verdiepen in diverse andere complementaire geneeswijzen en esoterie. Zo kwam ik onder andere in aanraking met de bloesemtherapie en dus met Dr. Edward Bach, de grondlegger ervan.
Daarmee kwam ik ook weer in aanraking met de energie van bomen, een helende energie naar bleek. Toen viel er een kwartje met betrekking tot dat gevoel wat ik altijd al had. Dr. Bach had in zijn bloesemremedies diverse houtige planten - lianen, struiken en bomen - zitten waar hij mee werkte. Dat viel me op, omdat diverse andere systemen in de Bloesemtherapie, waar ik toen kennis mee maakte, hoofdzakelijk bloemen van kruiden gebruikten. Later las ik dat Bach kennis opgedaan had in Wales bij Druïden, wat zijn liefde voor bomen natuurlijk ook verklaarde. Naar aanleiding daarvan ging ik me verder inlezen over de energieën van bomen, waardoor ik via de Druïden het Ogham-schrift leerde kennen dat verbonden is met bomen en de Keltische bomenkalender. Mijn liefde voor Engeland en oude bomen vond ook daarin een plek. Alles kwam bij elkaar.
Afgelopen zomer brachten mijn man en ik een bezoek aan diverse eeuwenoude bomen in Engeland. Wauw wat een energie! Vorige week vertelde ik over de wandeling met Marjanne Huising naar de Wodanseiken. Bomen voeren op dit moment dus een beetje de boventoon... Deze week borduur ik verder op het bomenthema en heb een prachtige orakelkaartenset uit mijn kast gepakt. Vandaag bekijken we dus de prachtige orakelkaarten van Sharlyn Hidalgo (tekst) en Jimmy Manton (kunstwerken / illustraties):




Dit deck leent zich uitstekend voor het trekken van een dagkaart, of een weekkaart, zoals ik nu regelmatig doe. Het trekken van steeds één kaart, maakt je vertrouwd met de betekenis van de kaart en je leert de kaarten steeds beter kennen, naar gelang je langer op deze manier werkt. Zeker als je gedurende die dag of week je eens meer verdiept in desbetreffende boom en zijn energie.

Deze set van boek en kaarten laat ook zien dat er een geboorteboom is die bij je hoort. Bepaalde periodes in een jaar zijn gekoppeld aan de energie van bepaalde bomen. In dit deck is de Keltische boomkalender gekoppeld aan data, die zijn gebaseerd op de Keltische synodische maanden (periode van nieuwe maan naar nieuwe maan). Daarnaast vind je nog een aantal aanvullende boomenergieën, want het totaal aan kaarten is gebaseerd op het totale Keltische bomenalfabet van 25 bomen en struiken. 
Je kunt in het boek bij deze kaartenset in een tabel vinden onder welke boomenergie je geboren bent, maar daardoor kun je dus ook op iedere dag in het jaar zien welke boomenergie op dat moment regeert. Wanneer je je daar bewust mee bezig houdt, kun je het Keltisch Jaarwiel volgen, een spirituele manier om in harmonie met de natuur, met de seizoenen, te leven. De seizoenen (maar dus ook de Maancycli) vinden hun weerspiegeling namelijk in ons (gevoels)leven. Het Keltisch Jaarwiel kun je voor jezelf verrijken door middel van rituelen en ceremonies. 
Op dit moment leven we in de eerste periode van het Keltisch jaar, 1 november t/m 28 november, volgens dit boek, en dan heerst de energie van de Berk.

Kijken we heel specifiek naar de huidige astronomische gegevens in 2018, dan zouden we een periode van 7 november 17:02 uur t/m 7 december 08:19 uur, nieuwe maan tot en met de laatste dag, uur en minuut van deze maanperiode (http://hemel.waarnemen.com/maan/maanfasen_2018.html) moeten beschouwen. Dit is een eerste hele maancyclus na 1 november, de datum waarop men tegenwoordig het Keltisch nieuwjaar viert. Er zijn ook bronnen die de periodes van volle maan naar volle maan hanteren als maancyclus, wat voor mij tegenstrijdig voelt met het Keltische uitgangspunt dat de dag begint bij de nacht en het jaar begint bij de donkerste periode van het jaar. Vanaf Nieuwe Maan is de tijd van een nieuw begin, het plaatsen van nieuwe intenties, nieuwe initiatieven in overweging nemend. Een tijd voor reflectie. Daarna zien we de Wassende Maan, een tijd om die nieuwe dingen ook daadwerkelijk neer te gaan zetten. Je zit in een periode van groei, kunt makkelijker nieuwe dingen opnemen en bent beter in staat de dingen ook werkelijk op te pakken en te doen. Met Volle Maan bereikt de energie een toppunt. Het kan zijn dat je in deze tijd gevoeliger bent, dat emoties loskomen. Sommige mensen hebben last van slaapproblemen in deze tijd of een gespannen gevoel. Het is de tijd om doelen te realiseren. Creativiteit stroomt in deze tijd vaak veel makkelijker. Wanneer de kracht van de Maan weer afneemt en we een steeds kleiner deel van de Maan aan de hemel zien, spreken we van Afnemende Maan. Dit is een periode van evaluatie, van integratie van het geleerde, een periode ook waarbij je los kunt laten wat je niet meer nodig hebt.
Op dit moment zitten we in de periode van de Wassende Maan in de Maancyclus die door Berk energie geregeerd wordt:






Kernwoorden: einde en nieuw begin, reiniging en zuivering, loslaten van oude patronen, moeilijkheden overwinnen, het oude afschudden, nieuwe groei en vernieuwing, flexibiliteit voor de vreedzame oplossing van conflicten, hoger perspectief, terugkeer naar de onschuld.
Met de Beith / Berk begint de eerste synodische maand van de Kelten.
In deze tijd van het jaar bereiden we ons voor op de winter en zoeken we diepgaande verandering en daarom eren we het aspect 'oude vrouw' van de Godin. Hoewel oude vrouwen voorbodes zijn van de dood, zijn ze ook verantwoordelijk voor geboorte en nieuw leven. Het zijn onze vroedvrouwen.
Na een periode waarin we onze oude patronen loslaten, onze teleurstellingen en spijt erkennen en genieten van onze successen, luisteren we stil naar de zachte stem vanbinnen en bepalen we onze doelen voor het nieuwe jaar. Zo planten we het zaadje van toekomstige mogelijkheden en leggen we de basis voor het jaar dat voor ons ligt tijdens deze zogenoemde donkere helft van het jaar, als nieuwe dingen gisten in het donker. De berk helpt je ook om conflicten vreedzaam op te lossen. Hij geeft je een hoger perspectief en een spiritueel inzicht. Hij brengt je terug naar een toestand waarin je onschuldig bent en niet oordeelt. De ogham voor deze boom is Beith en de letter is B.

Om weer in z'n algemeenheid bij ons kaartendeck uit te komen van deze week... dit leent zich trouwens ook uitstekend voor diverse andere leggingen, om meer duidelijkheid, sturing of inspiratie te vinden om problemen in je leven op te lossen. Mogelijke leggingen bijvoorbeeld:  verleden-heden-toekomst (legging met drie kaarten), Keltische Boomlegging (legging met vier kaarten) om een situatie met enige afstand, vanaf een hoger standpunt te bekijken, of een traditionele Tarotlegging in de vorm van een Keltisch Kruis.


Welke kaart ik heb getrokken voor deze week...?






De Ohn / Stekelbrem heeft alles te maken met vervulling en overvloed, mildheid, hoop, doorzettingsvermogen, verbinding tussen de binnenkant en de buitenkant, samenbrengen wat je nodig hebt voor vooruitgang.

En hoe trok ik deze kaart? Ondersteboven.
Dit kaartendeck behandelt niet alleen de kaart zelf maar ook de betekenis wanneer deze kaart ondersteboven in een legging naar voren komt.
De boodschap van deze kaart (omgekeerd)...

Je sluit jezelf af of je verbergt je licht. Je wordt aangespoord om jezelf open te stellen en te delen. Misschien houd je je krampachtig aan bepaalde dingen vast en stapel je bezittingen op. Deel wat je hebt. Het is tijd om deel uit te maken van je omgeving en je talenten samen met anderen te gebruiken.
Misschien concentreer je je op negatieve dingen. Tel juist je zegeningen. Kijk wat je tegenhoudt in je leven. Zeg je te vaak 'nee' of weiger je te delen? Kijk naar de mensen om je heen. Hebben zij een positief of een negatief wereldbeeld? Wat straal jij zelf uit? Als je tijd steekt in dingen die je niet graag doet, anderen bekritiseert en roddelt, moet je wel beseffen dat je dezelfde soort energie aantrekt. Als je een leven vol liefde en vreugde wilt, moet je dat zelf ook uitstralen en boeken, gebeurtenissen, plaatsen en mensen om je heen verzamelen die dit ook uitstralen. Zo zal het verhaal van je leven veranderen.
Zet een gouden bloem in een vaas om je aan het goede te herinneren. Verzamel wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Als je depressief bent of geen energie meer hebt, moet je echt hulp zoeken. Als je manisch bent en de controle kwijtraakt, zoek dan hulp om je innerlijke evenwicht terug te vinden.


Kortom... even samenvattend: we leven deze week in de periode van de Wassende Maan naar Volle Maan. Welke nieuwe dingen ben jij begonnen? Welke nieuwe doelen heb jij jezelf gesteld? Voel je de energie wel stromen, maar voel je je tegengehouden door iets? Berk vraagt ons welke oude patronen we nog los mogen laten, wat er nog gereinigd mag worden, wat er nog uit de weg geruimd mag worden om die doelen te bereiken. Stekelbrem meldt dat je je mogelijk nog teveel bezig houdt met negatieve dingen, negatieve invloeden die jij ervaart als zijnde vanuit de buitenwereld komend, maar die in wezen in jezelf leven. Berk vraag intussen ook of je de successen in je leven wel kan zien, ervan kunt genieten? Zie jij het positieve in het leven nog wel voldoende?

Herken jij je hier ergens in?

Een prachtig kaartendeck om mee te werken. Heel concrete boodschappen, dingen die je aan het denken zetten. Onderwerpen voor reflectie en meditatie aanreikend.

De Kelten zagen bomen als levende, spirituele wezens die ons niet alleen troosten, steunen en gezelschap houden, maar ons ook diepgewortelde, verregaande wijsheid geven. Deze kaartenset met bijbehorend boekje helpt je in contact te komen met de wijsheid van deze aloude leraren. Elke kaart heeft een specifieke boodschap en kan je antwoorden geven over de toekomst, je toegang verschaffen tot je onderbewuste of je een oplossing bieden voor een concreet probleem. Kies de juiste legging en kom via het Keltische bomenalfabet in contact met de wijsheid van het universum.

Wil je onder persoonlijke begeleiding leren werken met deze mooie Keltische kaarten, eventueel aangevuld met bloesemtherapie of spagyriek therapie, meld je je dan aan bij Nymphaea via


nymphaeaspiritueelcentrum@gmail.com

of maak gebruik van het contactformulier op deze site



Boek en kaartenset bestellen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten